Aktuell konferens sätter hälsopromotion i fokus

Den 14 november år 2019 hölls andra upplagan av konferensen Hälsopromotionsforum vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, IKI. Programmet bjöd på aktuella föreläsningar, nätverkande och inspiration.

Hälsocoach online

Konferensen syftar till att öka kunskapen om hälsopromotion och skapa ett forum för intresserade inom området. Besökarna fick bland annat ta del av en aktuell föreläsning av alumnen Moa Kuitunen, kostvetare vid Södra Älvsborgs Sjukhus. Hon berättade om Hälsocoach online: Västra Götalandsregionendigitala uppskattade satsning som kommer att utökas under år 2020.

Aktuell forskning

Därefter föreläste Åsa Bringsén, lektor i folkhälsovetenskap vid Högskolan i Kristianstad om sin salutogena forskning i relation till skola, arbetsplats och idrottsrörelsen. Hon berättade även om den nya boken Hälsopromotion i teori och praktik.

Mingel

Efter en kort lägesrapport om arbetet för legitimation för hälsopedagoger och liknande yrken avslutades konferensen med ett uppskattat mingel med givande möten.

Hälsopromotionsforum 2020

Hälsopromotionsforum är en årligt återkommande konferens som arrangeras av institutionen för kost- och idrottsvetenskap. Nästa gång går Hälsopromotionsforum av stapeln den 13 november 2020 med start klockan 13.

Område
Evenemang