Navigate to video: Roger Olofsson Bagge om nya former av cancerbehandling
Video (1:31)
Roger Olofsson Bagge om nya former av cancerbehandling

11 miljoner till forskning på unik cancerbehandling

Roger Olofsson Bagge får SSMF Consolidator Grant. Anslaget på elva miljoner kronor går till fem års forskning på regional cancerterapi. Det är en behandlingsform där Göteborgs universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset är världsledande.

Roger Olofsson Bagge, 45, är cancerkirurg och professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper, Sahlgrenska akademin. När han fick mejlet från Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning (SSMF) visste han inte vad det skulle innehålla.

– Jag hade varit på intervju veckan innan och det kändes som att panelen var positiv. Men man är ju aldrig helt säker. Så när väl beskedet kom var det förstås en stor positiv nyhet, och en hel del lättnad också. Det första jag gjorde var att ringa min fru och berätta nyheten för henne.

Vilka är dina spontana tankar om att precis ha fått ett forskningsanslag på elva miljoner?
Det är tvådelat för mig personligen. Dels är det ett stort ekonomiskt bidrag till vår forskning. Dels betyder det att jag har gått från att vara ”ung och lovande som får starting grants” till att nu kvalificera mig för ett ”consolidator grant”. Det ser jag som ett bevis på att jag faktiskt tagit min forskning till nästa nivå, och det är jag förstås stolt över.

”Extremt hedrande att vara först”

SSMF:s stora Consolidator Grant hade premiär 2022. Fyra forskare fick elva miljoner var.

I år är Roger Olofsson Bagge en av de utvalda. Han är den första forskaren vid Göteborgs universitet som får detta anslag.

– Som sagt är anslaget stort ekonomiskt, men kanske ännu större ur perspektivet att forskningen fått ett ”bra betyg”. Att jag är först ut vid Göteborgs universitet är extremt hedrande. Men jag vet också att det finns många duktiga forskare här som kommer att få samma typ av anslag de närmaste åren, säger Roger Olofsson Bagge, och fortsätter:

– Ekonomiskt gör det att jag kan vara mer långsiktig i vissa projekt. Jag kan ta ut svängarna, delvis släppa pressen att jaga anslag, och framför allt fokusera på att göra ännu bättre vetenskap. Nu kan jag anställa fler personer till min grupp. Fem år är en lång period då vi förhoppningsvis kommer att ta ännu större steg.

Unika i Sverige och världsledande

Forskningen som Olofsson Bagge fått anslag för handlar om regional cancerterapi av isolerade kroppsdelar.

– Det är en behandling som vi på Sahlgrenska Universitetssjukhuset är unika med i Sverige, och ledande även internationellt. Via kirurgi kopplas olika cancerdrabbade delar av kroppen – armar, ben eller lever – till en hjärt-lungmaskin. Sedan sköljs den isolerade delen av kroppen med en extremt hög dos av cellgift under en timmes tid utan att patienten drabbas av biverkningar i resten av kroppen.

Roger Olofsson Bagge.
Foto: Johan Wingborg

Skapar nya cancerbehandlingar

Det nyaste i forskningen är att Roger Olofsson Bagge och hans medarbetare kombinerar denna typ av behandling med modern immunterapi.

– Vi har skapat världsunika kliniska studier, där vi tar biopsier och blod som analyseras i labbet och sedan skapar nya studier för våra patienter. Det är detta som kallas translationell forskning. Att gå från labbet till patient och tillbaka till labbet. Nu kan vi fortsätta med detta i fem år till, att i ett tätt samarbete mellan universitet och sjukhuset skapa nya cancerbehandlingar.

”Detta firar vi tillsammans”

Tack vare de elva miljonerna från SSMF kan Roger Olofsson Bagge utöka sin forskargrupp.

– Vi kommer att ha några som forskar på heltid, men ännu viktigare är att fler kan knytas till de här projekten på deltid. Det är en förutsättning för att kunna involvera kliniskt verksamma personer i den translationella forskningen.

Något mer du vill säga efter att ha fått detta stora anslag?
– Forskning är extremt sällan en persons arbete, och i detta fall är det definitivt inte så. Utan alla fantastiska kollegor både på sjukhuset och universitet hade jag aldrig fått detta anslag. Så detta är något vi firar tillsammans!

Text: Jakob Lundberg

SSMF Consolidator Grant

Consolidator Grant från SSMF (Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning) är ett femårigt anslag. Syftet är att ge framstående forskare inom medicinsk vetenskap möjlighet att stärka sin position som självständiga forskare. Det totala anslagsbeloppet är 11 000 000 kronor.

Här kan du läsa mer om SSMF Consolidator Grant.