Förmiddagens programpunkter hålls i Kjell Härnqvist-salen på våningsplan minus 2 (Hus A).
9:00–9:15:
Introduktion
9:15–10:00:
Att forma hållbara och tillgängliga miljöer för lärande och hälsa i högre utbildning (Sylva Frisk & Therése Skoog)
I HTL-projektet (Hållbara och Tillgängliga Lärmiljöer) arbetar Samhällsvetenskapliga fakulteten för att förstå och utveckla strukturer och praktiker för högre utbildning som främjar alla studenters psykiska hälsa samtidigt som de främjar alla studenters lärande. I ett av delprojekten i HTL – Studentliv – skriver studenter dagböcker om sina upplevelser av att vara student. Delprojektet syftar till att beskriva och förstå studenternas erfarenheter utifrån ett helhetsperspektiv och att tillsammans med studenterna hitta sätt att utveckla mer socialt hållbara lärandemiljöer. Förhoppningen är att HTL kommer att bidra till en mer psykosocialt hållbar högre utbildning, vilket spelar en viktig roll i den framtida utvecklingen av socialt hållbara samhällen.
Sylva Frisk är universitetslektor i socialantropologi, excellent lärare och vice dekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Therése Skoog är professor i psykologi, excellent lärare, projektledare för projektet Hållbara och tillgängliga lärmiljöer
10:00–10:30:
Kaffepaus och foajéutställning
10:30–11:00:
Teaching from a values base: Partnering with students to create a healthy learning environment (Kathryn Sutherland, Victoria University of Wellington, Nya Zeeland)
“Ako” is a New Zealand Māori word that means both to teach AND to learn. The word recognises the reciprocity inherent in the acts of teaching and learning, and encourages us as university educators to think not only about what we teach, but also about how students learn. Ako also reminds us that we are learners, too, and that our students can be our teachers, as well as teachers of each other. In this keynote presentation, Kathryn Sutherland will share findings from a student–staff partnership programme at Victoria University of Wellington that embraces this reciprocity and encourages staff and students to work together to create a healthy learning environment for all students, both in terms of classroom climate and in a wider sense.
Kathryn Sutherland is an Associate Professor in the Centre for Academic Development at Victoria University of Wellington and has two broad areas of research interest: academic working lives, and the theory and practice of 'academic development' in higher education. She also conducts research on student–staff partnerships to improve learning and teaching.
11:00–11:30:
Hälsa, arbetsmiljö och utbildningens kvalitet – visst hänger det ihop! (Johan Häggman och Linda Emanuelsson, GU)
”Kvalitet realiseras i möte mellan lärare, studenter och doktorander …” kan vi läsa på GU:s webbsida om kvalitetsarbete för utbildning. I just det mötet mellan lärare, studenter och doktorander finns det vi kallar arbetsmiljö, och en god arbetsmiljö skapar förutsättningar för en god hälsa.
Genom att göra små förändringar i vårt arbetssätt kan vi få långsiktiga förbättringar som kommer att påverka både hälsa, arbetsmiljö och därmed utbildningens kvalitet. Du kan inspireras av goda exempel och kommer att gå från föreläsningen med konkreta tips på små förändringar som gör skillnad.
Johan Häggman och Linda Emanuelsson är samordnare för studenters hälsa och arbetsmiljö, Funktionen för studentfrågor på Sektionen för student- och utbildningsstöd, Utbildningsenheten.
11:30–12:00:
Panelsamtal med Sylva Frisk, Therése Skoog, Johan Häggman, Jenny Hjalmarsson och Elina Falsafi Tonekaboni