LEXLIV - Labour Market Exit and Living Conditions in Old Age.jpg

Projektägare
Institutionen för Sociologi och arbetsvetenskap

Kort beskrivning

Forskningsprogrammet bidrar till kunskap om välfärdskonsekvenser av den generellt mer flexibla och uppskjutna pensionsåldern. LEXLIV undersöker aspekter av kapabilitet i organisationer samt för individer och olika grupper för ett allt längre arbetsliv, över systemnivåer (individ, arbetsplats, privatliv och samhällsnivå) och tid.

Ett syfte är att bättre förstå hur tillgång till eller frånvaro av resurser på ett område kan påverka resurser och kapabilitet inom andra områden. Vi studerar om det finns särskilda mönster och praktiker kopplade till hur olika aspekter av kapabilitet utvecklas och relaterar till varandra över tid. Studierna har systemteoretiskt och intersektionellt perspektiv i analys av samspelande nivåer och dess betydelse för kapabilitet i olika grupper påverkar arbets- och levnadsvillkor på äldre dagar. Ett annat syfte är att studera organisationers förutsättningar och olika former av organisering för att behålla arbetskraften i allt högre åldrar. Dessa studier har institutionellt perspektiv i analys av aktörers praktiker i olika kontext. Ett tredje syfte är att beskriva modeller som har förutsättningar att stärka dessa.

I programmet används flera olika metoder: Upplevelse av pensionering som val och brytpunkt i ett liv undersöks genom kvalitativa djupintervjuer. Förekomst och utveckling av kumulativa nackdelar och fördelar studeras genom registerstudier och paneldata som sträcker sig över många år. Organisatorisk kapabilitet studeras i konsortier med aktiva företag. Dessutom görs fördjupade kvalitativa fallstudier i organisationer med intervjuer och observationer. Överbryggning mellan fallstudier och enkätstudier görs också genom medarbetarenkäter i de studerade organisationerna.

Programmet ingår i Centrum för åldrande och hälsa - AGECAP och består av forskare från Göteborgs Universitet: Institutionen för Sociologi och Arbetsvetenskap, Företagsekonomiska institutionen, Institutionen för Psykologi och Sahlgrenska Akademin – i samarbete med andra lärosäten, t ex Umeå Universitet, Högskolan Borås, Wuppertal Universitet, SRH Hochschule Berlin och The M.S. University of Baroda och Narsee Monjee Institute of Management Studies.