Behandling av smärta hos unga och effekt på den fysisk aktiviteten

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projektägare
Centrum för hälsa och prestationsutveckling, Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Utbildningsetenskapliga fakulteten, Avdelningen för molekylär och klinisk medicin, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet

Kort beskrivning

Syftet med projektet är att undersöka förekomst av central sensitisering av smärta och dess inverkan på fysisk aktivitet hos unga med hypermobilitet. Projektansvarig är professor Mari Lundberg. PAHP bidrar till datainsamling av fysisk aktivitet med accelerometrar liksom processering, analys och tolkning av data.

Barn med hypermobilitetssyndrom har hypermobila leder, mer smärta och självrapporterad fysisk aktivitet. Central störd smärtreglering (central sensitisering) är en smärtförstärkande mekanism. Projektes avser att undersöka förekomst av central sensitisering hos hypermobila barn 13-17 år och hur det påverkar den fysiska aktiviteten. Fysisk aktivitet fastställs med hjälp av accelerometer. Projektet är en samverkan mellan kliniska forskare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset/Sahlgrenska akademin (projektansvariga) och forskare vid Centrum för hälsa och prestation (CHP) vid Göteborgs universitet. CHP består med kunskap, utrustning och bearbetning och analys av accelerometerdata.

Deltagare

• Professor Mari Lundberg