Staffan Söderblom och Wallenbergaffären: nytt ljus i ett trauma

Kultur & språk

Med utgångspunkt i sin nya bok "Söderblom och Wallenbergaffären: nytt ljus i ett trauma" ger Omi Söderblom en bild av Wallenbergaffären ur sin farfars brors, ambassadören Staffan Söderbloms, perspektiv.

Föreläsning
26 sep 2022
J336 på Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg

Retorikcentrum
Omi Söderblom, författare och hovrättsdomare.

Omi Söderblom är barnbarnsbarn till nobelpristagaren och ärkebiskopen Nathan Söderblom. Hon är också författare och hovrättsdomare vid Svea hovrätt. I föredraget på Retorikcentrum ger hon med utgångspunkt i sin nya bok "Söderblom och Wallenbergaffären: nytt ljus i ett trauma" en bild av Wallenbergaffären ur sin farfars brors, ambassadören Staffan Söderbloms, perspektiv.  Staffan, Anna och Nathan Söderbloms femte barn, var stationerad i Moskva under andra världskriget och den som först kom att hantera det som sedermera blev Wallenbergaffären.

Med tillgång till nya, tidigare hemligstämplade, källor, opublicerade privata brev, tidningsartiklar och intervjuer, liksom med stöd i en rad seriösa historikers uttalanden presenteras i föredraget Staffan Söderbloms modiga initiativ i Wallenbergärendet och, inte minst intressant ur retorisk synvinkel, även hans förhandlingsskicklighet när det gällde att hålla Sverige utanför andra världskriget.