MR-dagarna: Vad betyder rätten till utbildning för våra nationella språkliga minoriteter?

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Finska, Meänkieli, Romani, Samiska och Jiddisch är nationella minoritetsspråk i Sverige och bär på en rik kulturell historia. Men vägen mot bevarande och främjande av nationella minoritetsspråk är inte utan utmaningar.

Föreläsning
23 nov 2023
Helsingborg Arena

Göran Lahti, verksamhetsledare Meänkieli. Institutet för språk och folkminnen
Maarit Jaakkola, docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, och biträdande förståndare för Nordicom
Moderator: Camille Parguel, doktorand vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet
Panelsamtalet hålls på engelska.
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Mänskliga Rättighetsdagarna

Bristen på lärare som är kunniga i dessa språk, brist på kurser och läromedel, samt otillräcklig finansiering och underrepresentation i medielandskapet utgör betydande hinder. Kom och lyssna på vårt panelsamtal under Mänskliga Rättighetsdagarna den 23 november i Helsingborg, där vi fördjupar oss i komplexiteten och potentiella lösningar kring utbildning och mediekonsumtion på nationella minoritetsspråk i Sverige.