MR-dagarna: Rätten till arbete och utbildning i och om Sápmi

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Temat för Mänskliga Rättighetsdagarna 2023 är ”Rätten till arbete och utbildning”. I Samhällsvetenskapliga fakultetens panel den 24 november tittar vi på hur detta kan kopplas till urfolk, och utgår från samernas situation i Sverige.

Föreläsning
24 nov 2023
Helsingborg Arena

Charlotta Svonni, Umeå universitet
Tomas Colbengtson, konstnär
Moderator: Kristina Sehlin MacNeil, Umeå universitet
Moderator: Peter Johansson, Göteborgs universitet
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Mänskliga Rättighetsdagarna

För människor som tillhör urfolk är traditionella sätt att försörja sig starkt kopplade till deras rätt att arbeta och få utbildning. Genom samernas renskötsel har både kunskaper och kulturella föreställningar kunnat bevaras, utvecklas och överföras från en generation till en annan. Men idag är renskötseln mer hotad än någonsin av gruvor, skogsbruk och energiproduktion i renbetesområdena. Vad betyder detta för samers rätt till arbete, utbildning och kultur?

Urfolk har en särskild rätt enligt internationell lag att få sin kultur och sitt sätt att leva respekterade och skyddade. Därför är det viktigt att allmänheten får lära sig mer om urfolk och deras situation för att minska fördomar och diskriminering. Men hur gör man det på ett sätt som ger en riktig bild av samernas liv och historia?