Morgonwebbinariet – seminarier om socialt arbete.

Morgonwebbinariet – seminarier om socialt arbete

Utbildning & lärande

Den första torsdagen i varje månad är du välkommen till Morgonwebbinariet – ett kostnadsfritt webbinarium på temat socialt arbete som sänds via Teams.. Föreläsarna kommer från Göteborgsregionen, FoU i Väst och Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet.

8 feb 2024
7 mar 2024
4 apr 2024
2 maj 2024
Digitalt via Teams
Kostnadsfritt

Bra att veta
Morgonwebbinariet är gratis och ingen föranmälan krävs. Gå bara in på www.goteborgsregionen.se/morgonwebbinariet och klicka på Teamslänken som publiceras dagen innan föreläsningen.
Arrangör
Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet, Göteborgsregionens forsknings- och utvecklingsenhet, FoU i Väst

Den första torsdagen i varje månad är du välkommen till Morgonwebbinariet – ett kostnadsfritt webbinarium på temat socialt arbete. Föreläsarna kommer från Göteborgsregionen, FoU i Väst och Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet.

8 februari: Minderåriga som injicerar narkotika: Mellan stöd och kontroll

Russell Turner, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet

Under föreläsningen berättar Russell om resultat från en nationell registerstudie som undersökt livsvillkor och vårdbehov för minderåriga som injicerar narkotika. Frågor som berörs är hur stödet till denna grupp kan förbättras.

7 mars: Att bo i Bostad först

Anjelica Hammersjö, FoU i Väst

Bostad först är en modell där personer i hemlöshet med missbruk och/eller psykisk ohälsa erbjuds en lägenhet, utan krav på nykterhet eller behandling, och får stöd separerat från boendet. Vid detta seminarium pratar vi om Bostad först utifrån intervjuer med hyresgäster: Hur kan det kännas att gå från hemlöshet till en egen lägenhet, och vad kan man behöva (och få) stöd med i den situationen?

4 april: Vuxna i gruppbostad: familjeband, åldrande och funktionsstöd

Lina Palmqvist, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet

En djupdykning i relationen mellan vuxna personer i gruppbostad/servicebostad och deras äldre föräldrar i ljuset av åldrande, funktionshinder, genus och informell omsorg.

2 maj: Lärande och utveckling via aktläsning

Föreläsare: Ingrid Bern Lindman, Göteborgs Stad Nordost och Jeanette Olsson, FoU i Väst

Under 2023 testade socialtjänstens barn- och ungaenheter i tre av Göteborgs stadsområden att tillsammans med FoU i Väst använda metoden aktläsning i sitt verksamhetsutvecklande arbete. Under webbinariet berättar vi om upplägget, hur det fungerade och vad det bidragit till.

Till seminarierna och teamslänkar hos goteborgsregionen.se/morgonwebbinariet