none
Bilden är tagen från en handskrift av al-Hariris skrift Maqamat kopierad år 1237, Paris, ms. arabe 5847.
Foto: Maqama al-Hairiri

Medeltida arabiska sexmanualer- ett bidrag till den global sexualitetens historia

Kultur & språk

Medeltidskommittén bjuder in till seminarium om sexuella attityder under medeltiden.

Seminarium
10 nov 2022
Plats
Sal: C442, Humanisten Renströmsgatan 6, Humanisten.

Medverkande
Pernilla Myrne, Institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet
Bra att veta
Öppet för allmänheten. Välkomna!
Arrangör
Medeltidskommittén

Ansatser att skriva en global historia om sexualitet hämmas fortfarande av eurocentriska förklaringsmodeller, trots ambitioner att se bortom Europa. Foucaults distinktion mellan ars erotica (som österländsk praktik) och scientia sexualis (som västerländskt förhållningssätt) har ofta antagits okritiskt, vilket har etablerat idén att vetenskapliga studier av sex uppstod i 1800-talets Europa.

Ändå har den förmoderna islamiska världen frambringat vetenskapliga förhållningssätt som liknade scientia sexualis, till exempel inom den blomstrande medicinska disciplinen. Det fanns dock många förhållningssätt gentemot sexualitet under islamisk medeltid.

Vetenskap samsades med motstridiga religiösa och kulturella normer, inte minst i synen på samkönad åtrå, i något som Thomas Bauer har kallat ”a culture of ambiguity”. Den islamiska världen har ett mycket rikt källmaterial när det gäller sexualitet. I det här föredraget diskuterar Pernilla Myrne, docent i arabiska vid Göteborgs universitet, främst en populär genre, den erotiska manualen, och vad den kan säga oss om sexuella attityder under medeltiden.

Mer om föreläsaren

Pernilla Myrne är docent i arabiska vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsfält är främst abbasidisk litteratur och kulturhistoria, samt arabisk erotisk litteratur.

Öppet för allmänheten! Välkomna!