Högre seminarier om socialt arbete vårterminen 2024 vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Högre seminarium: Autistiskt skrivande, neuroqueera rum och konstnärlig forskning

Samhälle & ekonomi

Välkommen till ett högre seminarium där forskningsprojektet Autistiskt skrivande i neuromixade rum: att återta ett annat modersmål, presenteras.

Seminarium
24 apr 2024
Pilen, Pilgatan 19

Forskningsplattformen NORM

Det skrivna språket beskrivs av många autister som mer primärt än det talade språket. Sensorisk uppmärksamhet på texter kan kopplas till en materiell förståelse av språket som är av betydelse för litterär komposition och poesi.

Forskningsprojektet "Autistiskt skrivande: att återta ett annat modersmål" syftar till att litterärt undersöka neurodivergenta erfarenheter, autistledd forskning, neuromixade rum och autistisk poetik. Neurodiversitet utforskas i relation till utbildningsinstitutioner och litterära, filosofiska och politiska diskussioner. Genom metoder som kollektivt skrivande, teoretiska analyser och en skrivarkurs för studenter inom spektrumet är målet att synliggöra hur skrivpraktiker kan påverkas av neurodiversitet.

Projektet syftar också till att ifrågasätta och förändra exkluderande utbildningsmiljöer som bygger på neurotypiska normer.

Elisabeth Hjort - doktor i etik och professor i litterär gestaltning, och Anna Nygren - Universitetsadjunkt vid Enheten för film, fotografi och litterär gestaltning.

Högre seminarium vid Institutionen för socialt arbete

Seminarierna är ett centralt forum för vetenskapliga samtal. Här presenterar inbjudna gäster, institutionens forskare och doktorander sin forskning. Syftet är att diskutera relevanta forskningsfrågor som driver forskningen framåt.

Våra högre seminarium hålls generellt på onsdagar mellan klockan 13:15-15. Lokal är Pilen om inget annat anges.

Till Institutionen för socialt arbetes forskning