GPCC i Almedalen: Varför används inte patientlagen?

Hälsa & medicin
Samhälle & ekonomi

Varför används inte patientlagen? Hur ska ansvaret för lagens implementering fördelas mellan hälso- och sjukvårdens nivåer och aktörer? Trots en långvarig diskussion om personcentrering och patientdelaktighet efterlevs inte patientlagen så som det var tänkt.

Seminarium
25 jun 2024
Plats
E31, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, Visby
Kostnad
Nej

Medverkande
Jean-Luc af Geijerstam, generaldirektör, Myndigheten för vård- och omsorgsanalys
Nicklas Sandström, landstingsråd (M), Region Västerbotten, ledamot i SKR:s sjukvårdsdelegation
Marie Sten, Första vice ordförande, Funktionsrätt Sverige
Anna-Clara Collén, sjukhuschef, Visby Lasarett
Ulf Petrusson, professor i rättsvetenskap och forskare, GPCC, Göteborgs universitet
Axel Wolf, centrumföreståndare, GPCC, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Moderator: Fredrik Hed, Medicinjournalist
Arrangör
Funktionsrätt Sverige och Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC

2015 kom patientlagen. Syftet var att stärka patientens rättsliga ställning och möjlighet till delaktighet, som är förutsättningar för en personcentrerad vård. Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har på uppdrag av olika regeringar genomfört ett antal utvärderingar där man påvisat tydliga brister vad gäller lagens implementering och kommit med förslag på åtgärder. I denna panel kommer personer med olika ansvar vad gäller hälso- och sjukvårdens utveckling att diskutera vikten av patientlagen vad gäller möjliggörandet av patientdelaktighet och personcentrerad vård. Särskild vikt kommer att läggas på att diskutera vad som görs och kan göras för att implementera patientlagen. Även politiker kommer att delta i panelen.