GPCC i Almedalen: Hur kan relationen mellan AI och personcentrerad vård se ut?

Hälsa & medicin
Naturvetenskap & IT

De egenskaper och förmågor som utmärker en person kan uppmärksammas eller negligeras, förstärkas eller förminskas av andra människor och teknik. Den professionella kunskapen innebär mer makt och därmed mer ansvar, vilket ska balanseras mot patientens rätt till autonomi och integritet.

Seminarium
25 jun 2024
B51, B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3, Visby
Nej

Medverkande
Carl Heath, senior forskare och fokusledare för området digial resiliens, RISE, forskare, Göteborgs Universitet och en del av SCDI - Swedish Center for Digital Innovation
Tomas Lindroth, sektionschef vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi, forskare, Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC
Ida Björkman, forskare, GPCC, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Axel Wolf, centrumföreståndare, GPCC, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC

Vårt mål är att visa hur dessa perspektiv och tillvägagångssätt kan informera och förbättra både personcentrerad vård och HCAI, med fokus på mänskliga värden, värdighet och relationer. Välkommen till ett seminarium där vi utforskar relationen mellan personcentrerad vård och mänskligt centrerad AI (Human-Centered AI: HCAI). I en personcentrerad vård är patienten en aktiv partner, sedd och bekräftad som en person, med erfarenheter och en egen vilja. Med den växande trenden av generativ AI, är det avgörande att identifiera hur AI-system kan designas utifrån ett personcentrerat tillvägagångssätt. HCAI representerar ett sådant perspektiv, där utvecklingen av AI betonar att förstärka och berika människors förmågor snarare än att ersätta dem.