Man från Kuba
Foto: Håkan Karlsson

INSTÄLLT! Ett HUM om... Från världskris till socialt hållbar utveckling: vad kan vi lära av Kuba?

Kultur & språk

Föreläsningen är inställd. Vad kan humaniora bidra med till berättelserna om en världshistorisk händelse – Kubakrisen 1962?

Föreläsning,
Webinar
27 jan 2022
Webinar

Medverkande
Håkan Karlsson

Håkan Karlsson, professor i arkeologi vid Göteborgs universitet, berättar om sitt arbete med ett samtidsarkeologiskt projekt som undersöker före detta Sovjetiska kärnvapenbaser i Kuba. Han beskriver hur ett forskarsamarbete över nations- och ämnesgränser kan utmana den dominerande berättelsen om Kubakrisen, och skapa förutsättningar för en socialt hållbar utveckling.

Föreläsningen är kostnadsfri och ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten och Göteborgs stadsbibliotek.

Ett HUM om... är en föreläsningsserie som riktar sig till dig som är intresserad av att studera vid Humanistiska fakulteten eller som bara är intresserad av våra ämnen.