Två som skriker utan att förstå varandra

Ett HUM om... Att förstå samtida debatter: Ett försvar för en humanistisk läsart

Kultur & språk

Öppen föreläsning i form av webinarium som ges i samarbete med Världskulturmuseet.

Föreläsning
27 jan 2021
Digitalt via Zoom

Erika Alm och Mikela Lundahl Hero
Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet och Världskulturmuseet

Det sägs ofta att läskunnigheten ökar, men ökar samtidigt förmågan att förstå en debatts sammanhang och dess undertexter?

Idéhistorikerna och genusforskarna Erika Alm och Mikela Lundahl Hero föreläser om behovet av att vidga vår förståelse till större sammanhang. Vi kan behöva titta ut över världen bortom Euroamerika och följa skeenden och diskussioner både bakåt och framåt i tid för att undvika förenklingar. För en sådan analys behöver vi som samhälle en läskunnighet som är grundad i humanistiska kunskapstraditioner.

Föredraget är ett samarrangemang mellan VKM och Humanistiska fakulteten vid GU. Det ges som ett webinarium och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor efteråt.

Frågor: etthumom@lir.gu.se

Ett HUM om... är en föreläsningsserie som riktar sig till dig som är intresserad av att studera vid Humanistiska fakulteten eller som bara är nyfiken på våra ämnen. Föreläsningarna hålls vanligtvis utanför Humanisten, men under coronapandemin som webinar och sänds digitalt.