Siri Lindqvist är aktuell med boken "Prata sex", en bok för hälsofrämjande samtal för skolungdomar.
Foto: Marcus Gustafsson

Bokmingel: Prata sex! Hälsofrämjande samtal med skolungdomar

Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Undersökning efter undersökning visar att ungdomar vill ha fler samtal om sexualitet, identitet, samtycke och relationer. Nu ger doktoranden Siri Lindqvist ut sin bok med konkreta ingångar till hälsofrämjande samtal om sexuell hälsa som rör unga.

Utställning
8 jun 2023
16:00 - 18:00

Välkommen på mingel för boken ”Prata sex! Hälsofrämjande samtal för skolungdomar”!

Undersökning efter undersökning visar att ungdomar vill ha fler samtal om sexualitet, identitet, samtycke och relationer. Men många professionella inom skola, vård och omsorg känner en osäkerhet kring dessa ämnen och hur de kan lyfta dem med ungdomar.

Doktoranden Siri Lindqvist vid Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet, släpper nu bok för att personal som arbetar med unga bättre ska kunna bemöta frågor kring sexuell hälsa och identitet.

”Prata sex! Hälsofrämjande samtal för skolungdomar” riktar sig till dig som arbetar med ungdomar, och är särskilt riktad till elevhälsan och ungdomsmottagningen.

Boken har ett psykosocialt fokus på sexuell hälsa även om en del kroppsliga aspekter finns med. Här lyfts ämnen som många känner sig osäkra att prata om; sexualitet och internet, nätsex, porr, HBTQ+, vithetsnormer och minoritetsstress.

Under minglet finns möjlighet att prata med Siri om hennes forskning och köpa boken.