Vinjett för AW med forskare

AW med forskare: Kapitalister för klimatet

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi

Seminarium
6 dec 2023

Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Folkuniversitetet i samarbete med Pustervik

Klimatkrisen är ett faktum. Men trots decennier av varningar från forskarsamhället är vi fortfarande på väg åt fel håll. Växthusgaserna når nya rekordnivåer och allt tyder på att vi går mot temperaturökningar långt över Parisavtalets mål.

Trots att det krävs politisk handling för att vända situationen stoppar politikerna huvudet i sanden. Att bli omvald verkar vara viktigare än planetens framtid. Men det finns starka röster för förändring. Miljörörelsen driver på – och näringsliv och storföretag har börjat ställa hårdare krav på att politiken tar ansvar och skapar förutsättningar för en grön omställning.

Hur tungt väger näringslivets röst i klimatpolitiken? Kan storföretag och sociala rörelser kroka arm? Kommer vi att se några förändringar under FN:s klimatmöte COP28? Har kapitalismens tillväxtlogik en framtid i miljökrisen, eller är det ”nedväxt” som gäller för att utsläppen ska börja minska?

Välkommen på AW med forskare!

MEDVERKANDE
Sverker C Jagers, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet och gästprofessor, Luleå Tekniska universitet. Expert på miljöpolitik.

Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Expert på policyinstrument för miljöfrågor med många internationella uppdrag, inklusive flera av de stora miljöekonomiska forskningsgrupperna i Europa.

Mattias Wahlström, universitetslektor och viceprefekt, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Expert på sociala rörelser och politiska protester.

SAMTALSLEDARE
Mattias Hagberg, journalist och författare

ÖVRIG INFORMATION
Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Dörrarna öppnar kl. 17.00.

Mat och bar.