Tillämpad regressionsanalys med exempel från hälsovetenskaper

Kurs
STA040
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Undervisningsform
Distans
Undervisningsspråk
Engelska
Start/slut
Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-10364
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Praktiska datorövningar ger träning på att använda modellerna i praktiken.

Om utbildningen

Målgrupp:

Kursen riktar sig till dig som har grundläggande kunskap inom statistik och vill lära dig mera om statistisk modellering med regressionsmodeller.

Innehåll:

Kursen introducerar olika regressionsmodeller som ofta används inom hälsovetenskaper. Framställningen börjar med linjär regression, där inkludering av flera kovariater, interaktion och icke-linjära samband, t.ex. genom splines, introduceras. Dessa begrepp återkommer vid genomgången av logistisk regression, Poissonregression och Coxregression (Cox proportional hazards model). Innan modellering av hazarder introduceras förklaras överlevnadsdata och hur sådan kan sammanfattas genom Kaplan-Meier-kurvor respektive kumulativa incidenskurvor.

Vidare lär sig studenterna om metoder för att bedöma modellanpassning och strategier för att bygga modeller. Dessutom kommer skillnaden mellan prediktiv modellering och modellering i syfte att dra slutsatser om orsakssamband utifrån analysen diskuteras.

Datorövningarna med statistisk mjukvara erbjuds regelbundet under kursen och ger studenterna möjlighet att tillägna sig praktiska färdigheter i att anpassa de diskuterade regressionsmodellerna och i att rapportera och tolka utfallet av analysen. Särskild fokus läggs på förståelse av vad som är viktigt när man dokumenterar och rapporterar tekniska detaljer i en analys för att göra resultaten förståeliga och reproducerbara för andra.

Efter kursen kan du:

Utifrån en frågeställning formulera en model och en formel som beskriver modellen. Anpassa regressionsmodeller till data med statistisk programvara. Utvärdera och tolka resultatet.

Problemställningar från hälsovetenskaper används i presentationen av kursens metoder. Men metoderna kan användas till alla typer av frågeställningar.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

Kursen förkunskapskrav är kurser omfattande minst 120 högskolepoäng och Engelska B/Engelska 6. Dessutom krävs godkänt betyg om minst 5 högskolepoäng i statistik eller kvantitativa metoder.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Kursen ges online med undervisning dels i form av förinspelat material och dels genom schemalagda online-föreläsningar, seminarier och datorövningar. Undervisningen sker på digitala plattformar. Kursen inkluderar också individuellt arbete och grupparbete.