Foto: Natàlia Corcoll Cornet

Ansökan öppen
Anmälningskod
GU-11276
Ansökan stängd. Sen anmälan öppnar 15 juli 2024.

Kort om kursen

Miljöbedömningar befinner sig i skärningspunkten mellan miljövetenskap, miljöpolitik och samhälle och är avgörande för att tackla de tre planetära miljökriserna vi står inför; föroreningar, klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald. Samhället behöver miljövetare med kunskap och färdigheter inom de metoder som används i dessa miljöbedömningar. Denna kurs syftar till att förbereda dig för att bli en miljöexpert som kan arbeta inom hållbarhet, forskning och kulturvård.

Om utbildningen

Inom den här kursen kommer du att lära dig om den vetenskapliga bakgrunden till flera metoder som används för miljöbedömningar av tre planetära miljökriserna: föroreningar, klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald. Kursen introducerar dig också till de olika typer av vetenskapliga bedömningar som levereras till de internationella plattformar och offentliga myndigheter som formar övervakning, policyinstrument och förvaltningsåtgärder associerade med dessa planetära kriser.

För varje planetär kris behandlar kursen (a) de grundläggande begrepp, metoder, datakällor och dataanalyser som används för att göra miljöbedömningarna, och (b) hur dessa används av internationella tillsynsmyndigheter och plattformar som ECHA, IPCC eller IPBES.

Kursen är lämplig för studenter från olika program och från olika delar av världen och dess internationella inriktning hjälper studenterna att tänka bredare och knyta internationella kontakter inom det miljövetenskapliga området.

Behörigheter och urval

Förkunskapskrav

120 hp, varav minst 90 hp i naturvetenskap (biologi, kemi, geovetenskap, miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, fysik) och minst 15 hp i miljövetenskap, eller motsvarande. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Engelska 6/Engelska B.

Urval

Högskolepoäng, max 165 hp.

Så är det att plugga

Undervisningen

Undervisningen är både teoretiskt och praktiskt inriktad och sker i form av föreläsningar och grupparbeten.

Lokaler

Undervisningen bedrivs i byggnaden Natrium, på Medicinareberget i Göteborg (Medicinaregatan 7B).