Världsledande arkeolog föreläser om Kretas minoiska bronsålderskultur

Den minoiska kultur som utvecklades under bronsåldern på Kreta är temat för Félix Neuberghföreläsningen i arkeologi vid Göteborgs universitet. Den 30 maj talar professor Nanno Marinatos på temat "The Solar Goddess of Minoan Crete".

Den berömda freskmålningen med tjurakrobaterna i Knossos.Den berömda freskmålningen med tjurakrobaterna i Knossos, en slags tävling, möjligen med religiös anknytning, där både män och kvinnor deltog.

Den minoiska kultur som utvecklades under bronsåldern på Kreta är temat för Félix Neuberghföreläsningen i arkeologi vid Göteborgs universitet. Den 30 maj talar professor Nanno Marinatos på temat ”The Solar Goddess of Minoan Crete”.

De arkeologiska fynd som gjorts från tiden, bland annat vid utgrävningar kring palatset i Knossos, har lett till många tolkningar. Till exempel finns teorier att minoerna levde i matriarkat och att de främst dyrkade gudinnor i sin religion.

Professor Nanno Marinatos är en världsledande forskare inom minoisk konst och religion. Hon är verksam vid University of Illinois i Chicago och har skrivit nio böcker, bland annat Minoan Kingship and the Solar Godess. I den visar hon på att den minoiska kulturen hade ett dynamiskt kulturutbyte med sina grannar.

Nanno Marinatos senaste forskningsintresse kretsar kring idéhistoria och hur forskare är influerade av sin egen tidsanda när de gör sina tolkningar.

Tid: Tisdagen den 30 maj kl. 15.00−16.00
Plats: Universitetsbyggnaden Vasaparken, Universitetsplatsen 1,
Torgny Segerstedtsalen

Fakta Félix Neubergh
Félix Neubergh föddes 1896 i Göteborg, men flyttade i 20-årsåldern till London där han hade en framgångsrik karriär som bankir. Under många år gynnade kan frikostigt olika institutioner i sin födelsestad, bland annat till de återkommande Félix Neuberghföreläsningarna i ekonomi eller arkeologi. Dessa föreläsningar hålls årligen sedan 1977. 1987 blev han utnämnd till hedersdoktor. Han dog strax innan sin 100-årsdag.