Vanligare att sprida röster på fler partier

Väljare som röstade på olika partier i riksdagsvalet jämfört med i kommun- och landstingsfullmäktigvalen ökade 2014 till de högsta nivåer som uppmätts. Samtidigt minskade väljarnas förtroende för politiker jämfört med 2010 års val.

Det visar valundersökningarna från Statistiska centralbyrån, SCB, i samarbete med Göteborgs universitet

Resultaten från valundersökningarna visar att fyra av tio röstade på olika partier i Europavalet och i riksdagsvalet. Samtidigt slog röstdelningen nytt rekord i valen till riksdag, kommun- och landstingsfullmäktige. Andelen som lade sin röst på ett annat parti i kommunfullmäktigevalet jämfört med i riksdagsvalet var 30 procent. Motsvarande andel för landstingsfullmäktigevalet var 27 procent.

– Den tydligaste utvecklingen just nu inom väljarbeteende handlar om att väljarna sprider sina röster på fler partier, vilket ökar fragmentiseringen av partisystemet, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap med inriktning mot valforskning vid Göteborgs universitet.

Partibytena mellan 2010 och 2014 års riksdagsval ökade också till 35 procent men utan att slå de höga nivåer som uppmättes mellan 2002 och 2006 års val, då det var 37 procent som bytte parti mellan valtillfällena. Knappt hälften av partibytena sker inom blocken. Sverigedemokraterna var det parti som behöll flest av sina väljare från 2010.

Minskat förtroende för politiker

Ett trendbrott i 2014 års val var att förtroendet för politiker minskade efter att ha varit uppe i de högsta nivåer som uppmätts i 2010 års val. Trots tillbakagången är förtroendet relativt stort sett över tid. Drygt hälften av väljarna har mycket eller ganska stort förtroende för politiker.

Statistiska centralbyrån publicerar nu de första resultaten från 2014 års valundersökningar i form av ett PM författat av Henrik Oscarsson, professor i statsvetenskap, vid Göteborgs universitet.

Fakta

I fjol genomförde Statistiska centralbyrån två valundersökningar i samarbete med Göteborgs universitet. En undersökning avseende Europaparlamentsvalet den 25 maj och en undersökning avseende riksdagsvalet den 14 september.

Mer ingående resultat från valundersökningarna presenteras på SCB:s demokratidag den 1 oktober, samt i rapporten Supervalåret 2014 som publiceras samma dag.

För mer information

• Henrik Ekengren Oscarsson, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, telefon: 031–786 46 66, e-post: henrik.oscarsson@pol.gu.se
  • Jonas Olofsson, samordningsansvarig för valundersökningarna vid SCB, telefon: 08–506 947 18, e-post: jonas.olofsson@scb.se
  • Nizar Chakkour, pressansvarig SCB, telefon 08–506 944 44, 076–720 44 44, e-post: nizar.chakkour@scb.se

Pressmeddelandet publicerades ursprungligen av SCB.