Valvaka i studenternas regi

Rachel SigmanRachel Sigman berättade om hur det amerikanska valet går till. Foto: Johan Wingborg

I går kväll uppmärksammade statsvetenskapliga institutionen det amerikanska presidentvalet. Studenterna hade arrangerat föreläsningar och uppesittarkväll för alla som är intresserade av hur valet egentligen fungerar.

Kvällen inleddes med dokumentären An unreasonable man, om Ralph Nader, hyllad miljökämpe, men också kritiserad för sin kandidatur i presidentvalet år 2000, vilket sågs som ett skäl att Al Gore förlorade.

Sedan följde föreläsningar av GU-forskare med amerikanskt ursprung. Bland annat förklarade Ruth Carlitz, postdoktor i statsvetenskap, USA:s valsystem med 538 elektorer fördelade på de 50 delstaterna. Det handlar om att vinna så många ”swinging states” som möjligt, alltså stater där det inte finns någon klar majoritet för varken republikaner eller demokrater.

Rachel Sigman, postdoktor i statsvetenskap, har personlig erfarenhet av politisk kampanj för demokraterna. Hon berättade om hur presidentkandidaterna dels fokuserar på att få medborgarna att överhuvudtaget gå och rösta, dels på att övertyga osäkra väljare.

Föreläsningssalen Dragonen var överfull av främst studenter, som också fyllde entréhallen.

– Detta val är mer osäkert än något jag upplevt tidigare och jag tror inte att man kan lita på opinionsmätningarna, förklarade Rachel Sigman under kvällens mingel. Det finns en stor frustration bland väljarna över framför allt de ekonomiska problemen, men många hyser också allmän misstro mot de etablerade politikerna.

Rachel Sigman påpekade att amerikaner i allmänhet inte är så intresserade av internationell politik.

– Därför tycker jag att det är fantastiskt att människor här är så engagerade i vad som händer i USA, inte minst att studenterna är så kunniga.

Arrangörer var statsvetenskapliga institutionen, Utrikespolitiska föreningen i Göteborg, Brännpunkt Europa samt IAGG-gruppen, alltså masterstudenter inom programmet International Administration and Global Governance.

– Ett liknande arrangemang gjordes vid valet för fyra år sedan, berättar Marcus Plahusch, masterstudent från München som varit med och organiserat kvällen. Det är mest studenter här men också lärare och forskare samt en del alumner. Att olika studentgrupper arbetar tillsammans och ordnar en gemensam valvaka är väldigt roligt.