Anna Ekström, Agneta Holmäng och Eva Wiberg.
Övningsdockan Lars-Gunnar mådde bättre efter att ha pysslats om av Anna Ekström. Dekan Agneta Holmäng och rektor Eva Wiberg ser på.

Utbildningsminister Anna Ekström besökte Göteborgs universitet

En visning av forskningsfartyget Skagerak samt en rundtur på Kliniskt träningscentrum stod på programmet när utbildningsminister Anna Ekström besökte Göteborgs universitet på måndagen. Under tre timmar hann hon träffa rektor, dekaner, övriga medarbetare samt studentrepresentanter.

Göran Hilmersson, dekan på Naturvetenskapliga fakulteten, berättade kortfattat om fakultetens forskning och utbildning varefter stationschef Louise Newman presenterade forskningsfartyget Skagerak.

– Fartyget används bland annat i olika forskningssamarbeten om klimatförändringar samt för utbildning av studentgrupper. Att ett universitet har ett sådant här fartyg i världsklass är helt enkelt unikt.

Göran Hilmersson, dekan på Naturvetenskapliga fakulteten, i samspråk med utbildningsminister Anna Ekström.
Göran Hilmersson berättar om Naturvetenskapliga fakultetens sju institutioner och olika samarbeten.
Foto: Johan Wingborg

Sebastiaan Swart, professor i oceanografi, förklarade hur CTD-rosetten fungerar, bland annat att den kan ta vattenprover på hela 5 000 meters djup. Han berättade också att fartygets särskilda ”sea explorers”, autonoma undervattensfarkoster, just nu samlar in data från Södra oceanen som studeras från forskningsfartyget i hamn.

I fartygets stora laboratorium visade maringeologen Irina Polovodova Asteman en sedimentkärna från Gullmarn.

– Sedimentprovet består av grus, lera och sand men också av mikrofossil. Genom att studera innehållet får vi information om hur klimat, miljöförstöringar och invasiva arter påverkat Gullmarn sedan 1940-talet.

Anna Ekström hann också besöka bryggan med bland annat navigationsutrustning och ett toppmodernt multibeam-ekolod.

Jag hoppas att alla dessa spännande möjligheter kan locka nya studenter, som inser att de med hjälp av naturvetenskap kan bidra till en bättre värld, förklarade hon.

Rundtur på Kliniskt träningscentrum

Besöket fortsatte vid Kliniskt träningscentrum, KTC, Sahlgrenska akademins enhet för praktisk undervisning och träning inom vårdutbildningarna. Dekan Agneta Holmäng berättade om fakultetens satsning på kompletta miljöer, där lärarna också är forskare, samt om samverkan med olika parter, som regionen och Chalmers. Universitetslektor Agneta Ekman förklarade tankarna bakom Sahlgrenska Life; tre nya byggnader ska stå klara 2027 som ska underlätta samverkan mellan universitetet och sjukhuset.

KTC består av ett antal patientsalar med övningsdockor där studenterna kan träna olika tekniska färdigheter, både som en del av undervisningen och vid examination. De kan också boka egenträning, antingen enskilt eller i grupp, för interprofessionellt lärande, berättade vicedekan Gunnar Tobin.

– Övningarna är viktiga också för att studenterna blir bättre förberedda när de senare ska ut på VFU.

– Hade jag varit student här hade jag ständigt kommit hit för att öva, påpekade Anna Ekström.

Malin Lindberg visar runt på KTC.
Foto: Johan Wingborg

Elina Falsafi Tonekaboni, ordförande för Sahlgrenska akademins studentkår, och Malin Lindberg, chef på KTC, visade runt i salarna. Lars-Gunnar, en träningsdocka som plötsligt fått andnöd, fick hjälp med syrgas av Anna Ekström.

– Nu är jag ju inte sjukvårdsutbildad, bara minister, men jag hoppas det går bra ändå, förklarade hon.

Av: Eva Lundgren