Unga forskare har utsetts till framtidens forskningsledare

Tre forskare vid Göteborgs universitet – två vid Naturvetenskapliga fakulteten och en vid Sahlgrenska akademin – har utsetts till Framtidens forskningsledare av Stiftelsen för strategisk forskning, SSF. Utnämningen innebär också ett forskningsanslag på 12 miljoner kronor vardera.

Marija Cvijovic, Alexandre Antonelli och Sofia Movérare SkrticMarija Cvijovic, Alexandre Antonelli och Sofia Movérare Skrtic vid Göteborgs universitet är tre av totalt tjugo unga forskare fått bidrag inom programmet Framtidens Forskningsledare (FFL). Programmet riktar sig mot svenska eller utländska unga forskare, som bedriver forskning på högsta internationella nivå och förväntas leda ännu större konstellationer framöver. Därför ingår också ett omfattande ledarskapsprogram.

Marija Cvijovics projekt kommer att utveckla dynamiska matematiska modeller och lägga grunden till nya strategier för att nå djupare förståelse för åldrandet och åldersrelaterade sjukdomar. Åldrandet är den i särklass största riskfaktorn för ett brett spektrum av vanliga kliniska tillstånd som orsakas av ansamling av skadade proteinaggregat.

Alexandre Antonellis forskning handlar om hur den biologiska mångfalden fördelas över jorden, hur den utvecklats och vart den är på väg. I sitt projekt kommer han att leda utvecklingen av nya verktyg och metoder för att snabbt och kostnadseffektivt kartlägga arternas utbredning och beräkna deras utvecklingshistoria och framtida utbredning.

Sofia Movérare Skrtic och hennes forskargrupp ingår i forskningscentrumet Centre for Bone and Arthritis Research (CBAR) vid Sahlgrenska akademin. Inom centrumet arbetar forskare från många olika discipliner bland annat för att förstå mekanismerna bakom benskörhet för att på sikt kunna utveckla nya läkemedel.