Ulla Carlsson hedersdoktor vid Lunds universitet

Professor Ulla Carlsson, ledande medieforskare vid Göteborgs universitet, har utsetts till hedersdoktor vid samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.

Ulla Carlsson. Foto: Lars Lanhed.Ulla Carlsson har varit verksam inom medie- och kommunikationsforskningen sedan 1970-talet och är enligt motiveringen ”den enskilda person som betytt mest för svensk och nordisk medieforskning”.

Hon har byggt upp och ansvarat för Nordicom, ett nordiskt kunskapscenter för medie- och kommunikationsforskning vid Göteborgs universitet. Centret ger bland annat ut den årliga mediebarometern, där man kan följa svenska folkets medieanvändning.

− Det är mycket roligt att Nordicom uppmärksammas på detta sätt i Sverige efter flera utmärkelser i andra delar av världen och det är särskilt roligt att det kommer från Lunds universitet som tidigt hade stor framgång inom medieforskningen, säger Ulla Carlsson.

I höstas blev Ulla Carlsson innehavare av en ny UNESCO-professur i yttrandefrihet, medieutveckling och internationell politik. Det innebär att hon under de kommande tre åren kommer att arbeta med de här frågeställningarna och skapa mötesplatser mellan forskningen, politiken och praktiken.

Ulla Carlsson promoveras till hedersdoktor vid Lunds universitets årliga doktorspromotion den 29 maj.

För mer information, kontakta:
Ulla Carlsson, telefon: 031–-786 1219, e-post: ulla.carlsson@nordicom.gu.se