Späckat program när Matilda Ernkrans besökte GU

Petra Frank, prefekt på HSM, och Matilda Ernkrans samtalar med Stefan Orescanin, student på musik- och ljudproduktionsprogrammet.Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, bjöds på ett fullmatat program när hon den 12 november för första gången besökte Göteborgs universitet.
– Vi vill visa både vår unika bredd och vår stora spetskompetens, förklarade rektor Eva Wiberg. Tyvärr hinner vi bara med några korta nedslag men förhoppningsvis kommer ministern snart tillbaka för att få veta mer.

Matilda Ernkrans besök inleddes på Högskolan för scen och musik där hon möttes av en stor GU-delegation, bland andra dekan Sanne Kofod Olsen och prefekt Petra Frank.

Rektor Eva Wiberg berättade att Göteborgs universitet är ett av de största i landet, med en omsättning på 7 miljarder kronor, och att mycket fokus läggs på hållbarhet samt på att skapa kompletta miljöer genom samverkan mellan forskning, utbildning, samverkansuppdraget och innovation.

– Vi beslutade exempelvis att hälften av de extra 54 miljoner kronor som universitetet tilldelats för forskning och forskarutbildning ska gå till Utbildningsvetenskapliga fakulteten, just för att underlätta skapandet av kompletta miljöer där.

Studenternas ohälsa

Raymond Samo, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, berättade om arbetet med att förebygga ohälsa hos studenterna.

– Särskilt den psykiska hälsan är hela universitetets ansvar, menade han.

Mikael Brisslert, fackligt ombud vid SACO, påpekade att vissa problem, som sexuella trakasserier, ofta sopas under mattan.

– Det finns en tystnadskultur som vi måste ta tag i. Ett annat oroande område är arbetsbelastningen där många arbetar sig sjuka.

Pedagogisk forskning tas inte tillvara

Dekan Åke Ingerman berättade om Utbildningsvetenskapliga fakultetens unika status vid universitetet, bland annat som en landets ledande aktörer när det gäller utbildningsvetenskap.

– Men tar Sveriges skolor tillvara på all den forskning ni gör? undrade Matilda Ernkrans.

– Inte på det sätt som man borde, bland annat för att skolan inte har tillräckligt många forskarutbildade lärare, förklarade Åke Ingerman.

Universitetslektor Miranda Rocksén och Katarina Zupancic, rektor på förskolan Gropens gård, berättade om ett samarbetsprojekt där förskolebarn lär sig naturvetenskap.

Repetition av Mozarts Requiem

Sedan följde en rundvandring på Artisten där Matilda Ernkrans bland annat fick träffa en musikalstudent, ljud- och musikproduktionsstudenter och göra ett experiment tillsammans med en doktorand. Besöket avslutades med orkesterrepetition, ledd av Henrik Schaefer.

– Vi repeterar Mozarts Requiem som kommer att spelas både här på HSM och i Alingsås, berättade han.

Dagen avslutades på Sahlgrenska akademin

Därefter bar det iväg till GU:s medicinska fakultet, Sahlgrenska akademin. Matilda Ernkrans fick bland annat träffa dekan Agneta Holmäng, prodekan Henrik Hagberg, och Jan Borén, prefekt på institutionen för medicin, samt forskare och studenter på Wallenberglaboratoriet.

FAKTA
Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, besökte Göteborgs universitet på eftermiddagen den 12 november. Vid sitt besök på Konstnärliga fakulteten och Sahlgrenska akademin fick hon flera företrädare för universitetets ledning, forskare, doktorander och studenter.

Bildtexter
Toppbild: Petra Frank, prefekt på HSM, och Matilda Ernkrans samtalar med Stefan Orescanin, student på musik- och ljudproduktionsprogrammet.

Bild i text: University of Gothenburg Symphony Orchestra repeterar Mozarts Requiem under ledning av Henrik Schaefer.

Foto: Johan Wingborg, Göteborgs universitet