Rektor Eva Wiberg: "Vi ska vara en motkraft mot antidemokratiska strömningar"

Eva WibergI morgon, 28 september, startar årets Bokmässa i Göteborg. Temat är bildning. Göteborgs universitet deltar med egen monter och mycket arbete har lagts ned på förberedelser. Rektor Eva Wiberg uppskattar det stora engagemanget från forskare och andra medarbetare. Hon beklagar samtidigt att fokus förflyttats från det som är Bokmässans innehåll.

- Som ny rektor för Göteborgs universitet ser jag fram emot Bokmässan och allt intressant som händer där. Jag ska själv delta i ett panelsamtal om bildning som GU anordnar. Det ska bli väldigt spännande att få vända och vrida på begreppet och se om vi kan hitta några nya tankar om vad bildning kan vara. Sedan ska jag förstås hinna med ett besök i vår egen monter och se vad som pågår där.

Vilka slutsatser drar du av den intensiva diskussion om yttrandefrihet och demonstrationsrätt som föregått årets Bokmässa?

- Som universitet värnar vi självklart yttrandefriheten och de andra grundläggande rättigheter som tillhör en demokrati. Samtidigt kan jag konstatera att oavsett vad lagen säger så har den senaste tidens händelser skapat situationer där den grundlagsskyddade yttrandefriheten utmanas till sin yttersta gräns. Det kan förstås upplevas som problematiskt eftersom det per definition innebär att även demokratin utmanas på ett ganska brutalt sätt.

Vilken roll har universitetet i en tid när främlingsfientlighet, rasism och nazism tillåts ta allt större plats i vårt samhälle?

- I en tid av ökat kunskapsförakt, hat och hot är vår roll som universitet viktigare än någonsin. Det är också min fasta övertygelse att vi måste sätta oss till motvärn och bidra till att vända den negativa utveckling vi nu ser. Vi ska helt enkelt vara en motkraft mot antidemokratiska strömningar i samhället. Det gör vi genom vårt grundläggande uppdrag – forskning och utbildning – men också genom att ge våra studenter rätt verktyg så att de kan utvecklas till kritiskt tänkande, analytiska och demokratiska medborgare. Det gör vi också som oberoende aktör med uppgift att samverka med och sprida vår kunskap till det omgivande samhället.

Vad säger du till dem som känner oro och olust för att en högerextrem tidskrift tillåts delta som utställare och att en nazistdemonstration får ske samtidigt med och nära Bokmässan?

- Jag har full förståelse för att man kan känna både rädsla och olust kring det vi bevittnat inför årets Bokmässa. Det är något jag beklagar. Det är också väldigt tråkigt att allt fantastiskt som händer under Bokmässan inte får den uppmärksamhet som det förtjänar.