Student studerar på universitetsbiblioteket
Foto: Natalie Greppi

Rekordmånga sökande till höstens utbildningar

Över 82 000 personer har sökt till höstens utbildningar vid Göteborgs universitet. Det är fler än någonsin. Ansökningssiffrorna visar också att intresset för att för att bli sjuksköterska och läkare är fortsatt stort.

Göteborgs universitet noterar den högsta sökningen någonsin för en enskild termin med 82 548 sökande till höstens kurser och program, vilket är en ökning med nio procent. Av dem valde 37 446 personer universitetet i första hand.

I spåren av pandemin och med det stora trycket på sjukvården är intresset för att studera till sjuksköterska och läkare fortsatt stort. Inför höstterminen ökar antalet sökande till sjuksköterskeprogrammet med cirka tio procent och till läkarprogrammet med cirka tre procent.

Höstterminens fem mest sökta utbildningar är precis som tidigare år juristprogrammet, läkarprogrammet, socionomprogrammet, psykologprogrammet och ekonomie kandidatprogrammet.

Totalt har 419 000 personer sökt in till landets universitet och högskolor inför höstterminen, vilket kan jämföras med fjolårets toppnotering på cirka 407 000 sökande. Enligt Universitets- och högskolerådet (UHR) beror ökningen sannolikt till stor del på hur både samhälle och arbetsmarknaden har påverkats av pandemin.

AV: Viktor Dahlgren