Prisutdelning till Carin Mannheimers minne

Pristagarna Madeleine Mellqvist Fässberg och Angela Bångsbo tillsammans med Anna MannheimerPristagarna Madeleine Mellqvist Fässberg och Angela Bångsbo tillsammans med Anna Mannheimer.

Madeleine Mellqvist Fässberg och Angela Bångsbo heter mottagarna av Carin Mannheimers pris för unga forskare, som delades ut för första gången den 24 november.
– Min mamma visade sitt engagemang för äldre både genom sina pjäser och sina tv-serier. Hon hade gillat ett pris i åldringsforskning uppkallat efter henne, förklarade Anna Mannheimer under ceremonin.

Anna Mannheimer stod för den högtidliga prisutdelningen, som skedde på Handelshögskolan.

– Bland mycket annat skrev min mamma två pjäser om åldrande: I sista minuten och Sista dansen. Trots sitt osexiga ämne har pjäserna gjort succé, inte bara i Sverige utan även runt om i Europa.

Carin Mannheimers sista tid innebar bland annat rullstol och hemtjänstberoende.

– Hon kunde inte komma in med rullstolen i hissen och om hon ändå någon gång lyckades ta sig ut kom hon ändå ingen vart på grund av kullerstensgatorna. Istället satt hon hemma och var arg och skrev på den avslutande åldringspjäsen, Till sist. Den hann hon tyvärr inte skriva färdigt, annars hade hon säkert gjort både det och fått bort kullerstensgatorna i Göteborg.

Carin Mannheimers pjäser har genom åren dragit in en hel del royalties, förklarade Anna Mannheimer.

– Vi i familjen fick en massa förslag på vad vi skulle göra med pengarna men ingenting verkade vettigt. Till slut började jag leta på Google, ungefär som när man söker en kille på nätet, och fann Boo Johansson.

AgeCap – angelägen och långsiktig forskning om åldrande

Boo Johansson är professor i psykologi och en av forskningsledarna inom centrumet AgeCap.

– Det kändes klockrent. AgeCap bedriver angelägen och långsiktig forskning om åldrande inom alla områden. Tillsammans med föreståndaren Ingmar Skoog kom vi fram till att pengarna skulle gå till ett pris till unga åldringsforskare.

Priset på 50 000 kronor tilldelas två forskare: Madeleine Mellqvist Fässberg, Sahlgrenska akademin, för studien Äldre har de högsta suicidtalen i Sverige och suicidförsök är vanligare bland kvinnor än bland män. Motiveringen lyder: För hennes studie om hur sociala faktorer och relationsproblematik i medelåldern påverkar förekomsten av självmord och självmordsförsök hos äldre kvinnor.

Angela Bångsbo, Högskolan i Borås, prisas för Återinläggningar av äldre på sjukhus p.g.a. brister i vårdkedjan medför både risker för patienten och stora kostnader för samhället. Motiveringen lyder: För sin forskning om vilka hinder och möjligheter det finns i vårdprocessen för att kunna skriva ut sköra äldre från sjukhus på ett tryggt och säkert sätt.

– Inte minst viktigt för bedömningen har förmågan att skriva begripligt varit, berättade Anna Mannheimer. Forskning måste kunna presenteras så att alla förstår.

Fakta

I prisjuryn till forskningsfonden för Carin Mannheimers Minne sitter Anna Mannheimer, Ingmar Skoog och Boo Johansson.

AgeCap, Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet, är ett tvärvetenskapligt centrum som ska öka möjligheten till ett gott och värdefullt åldrande.

Foto: Johan Wingborg/GU