Prestigefylld utmärkelse till snäckforskare

Professor Roger Butlin, vid institutionen för marina vetenskaper, har tilldelats ett "Distinguished Fellowship" av European Society for Evolutionary Biology, ESEB. Det är den högsta utmärkelse som sällskapet kan ge, och endast fyra personer har utsetts tidigare.

– The Society har blivit som ett "akademiskt hem" för mig, och det känns väldigt fint att bli erkänd av människor som jag känner och respekterar, kommenterar en glad professor Butlin.

En glad Roger Butlin har hittat snäcka nummer 48Roger Butlin är professor vid University of Sheffield och sedan 2013 är han också ansluten till Göteborgs universitet. Han är en världsledande forskare inom området evolutionär biologi, med speciellt intresse för hur nya arter kan bildas. Under sin karriär har han arbetat med många olika modellorganismer, från bladlöss och fruktflugor till gräshoppor.

För cirka tio år sedan blev Roger Butlin medlem i Centrum för marin evolutionsbiologi CeMEB, som leds av professor Kerstin Johannesson. Sedan dess ingår även den lilla strandsnäckan Littorina saxatilis i hans familj med modellarter.

– Nu leder Kerstin och jag ”Littorina-gruppen” tillsammans som ett enda stort projekt med finansiering från bland annat Vetenskapsrådet VR och Europeiska forskningsrådet ERC, berättar Roger Butlin. Bland mina kolleger är det ganska ovanligt att ha arbetat med så många olika modellsystem, men det är verkligen givande.

I dag består Littorina-gruppen av cirka 16 forskare, studenter, fältarbetare och tekniker. Flera av dem finns på Tjärnö marina laboratorium, och Roger Butlin återkommer regelbundet dit för fältarbete och andra insatser.

– Jag tycker mycket om att vara på Tjärnö. Faciliteterna är fantastiska, och stationen ligger mitt i vårt fältområde, sägerRoger Butlin.

Strandsnäckan Littorina saxatilis lever i vattenbrynet på steniga och klippiga stränder längs västkusten. Arten finns i två ”ekotyper” som är genetiskt anpassade till miljöförhållandena i deras olika livsmiljöer. Det gör snäckorna väl lämpade för att studera de processer som leder till att nya arter bildas.

Under Rogers senaste besök på Tjärnö i september undersökte gruppen hur snäckor, som tidigare hade märkts upp och sedan flyttats från sin egna livsmiljö, hade klarat sig i den nya miljön.

Är det något speciellt du minns från det här fältarbetet?

– Återfyndet av snäcka nummer 48! Den färgmärkte vi i april 2018 så den har varit del av vårt experiment i hela arton månader, det är längsta hittills. Det var otroligt kul!

Varför är forskning om evolutionsbiologi viktig för samhället?

– Det finns många skäl till att vi bör ha en bättre förståelse för evolution i praktisk mening, säger Roger Butlin. Inom sjukvården finns flera uppenbara exempel, som utveckling av antibiotikaresistens och cancer. Evolutionen kan hjälpa oss att förstå mycket här i världen, inklusive den stora frågan om varifrån vi människor kommer.

Text: Susanne Liljenström

Fotnot
European Society for Evolutionary Biology - ESEB - är en europeisk organisation med drygt 2000 forskare, lärare, studenter, journalister och andra intresserade medlemmar. ESEB ger ut två högrankade vetenskapliga tidskrifter, arrangerar kongresser och stödjer på olika sätt aktiviteter som främjar intresset för och studier av evolution.

Mer information finns här>>

Foto:
Professor Roger Butlin har hittat snäcka nr 48 i en fältstudie utanför Tjärnö marina laboratorium. Fotograf: Kerstin Johannesson.