Olika vägar till bostad

Att som internationell student hitta någonstans att bo är inte lätt varje gång men med lite tålamod brukar det alltid lösa sig. Mohamed Abdelnasser och Adelric Wong är båda internationella studenter som studerar vid Göteborgs universitet. Idag har de bägge två bostäder som de trivs med men de tog olika vägar för komma dit.

Mohamed Abdelnasser and Adelric Wong
Foto: Joacim Schmidt

Mohamed Abdelnasser är från Egypten och är i Göteborg för att ta en masterexamen i folkhälsovetenskap på Sahlgrenska akademin. Han har bott här i omkring två år och kommer att stanna tills september då han flyttar till Uppsala. Innan han anlände sökte Mohamed boende via Boplats.
– Jag sökte privata andrahandsbostäder.

Tillslut kontaktade en man i Göteborg som ville hyra ut ett rum i sin lägenhet Mohamed. Efter att ha läst om bluffannonser, där hyresgäster uppmanas att betala handpenning där det sedan visar sig inte finnas någon lägenhet eller något rum att hyra överhuvudtaget, ville Mohamed försäkra sig om att allting stod rätt till. Efter ett videosamtal med hyresvärden bad han en vän i Skövde att besöka rummet.
– Allting var i sin ordning och när jag kom hit i mitten på augusti 2017 träffade jag min hyresvärd, vi skrev på kontraktet och jag bor fortfarande kvar.

Lägenheten som Mohamed hyr ett rum i är en etagelägenhet med två våningar där han delar den andra våningen med en annan student som också hyr ett rum där. Hyresvärden själv bor på den första våningen men den övre har ett eget kök och badrum.
– Den ligger i Guldheden som är väldigt nära Sahlgrenska akademin så det har varit väldigt bekvämt.

Jag fick ingen lägenhet så jag bokade ett Airbnb

När Adelric Wong reste till Göteborg från Singapore för ungefär ett år sedan för att läsa kandidatprogrammet i software engineering and management hade han ännu inte lyckats ordna ett permanent boende.
– Innan jag kom hit hade jag sökt bostäder via Boplats, SGS Studentbostäder och andra alternativ men jag fick ingen lägenhet så jag bokade ett Airbnb och bodde där i tre veckor.

Adelric tvingades upprepa den proceduren två gånger till och spenderade sammanlagt nio veckor i tre olika Airbnb-lägenheter.
– Jag blev tvungen att spendera en del pengar men jag var i alla fall inte hemlös.

Under den tiden höll han sig sysselsatt med att konstant söka efter en mer långsiktig bostad. Tillslut hittade han ett rum att hyra i en lägenhet där han har bott tills han nyligen flyttade in i sin egen studentlägenhet; en av ett antal fraktcontainrar som har konverterats till bostäder.
– Jag är glad att jag äntligen fick en studentlägenhet som ligger mittemot mitt campus på Lindholmen. Tio av mina klasskamrater bor där också så det är som ett litet kollektiv för oss.

Korta din kötid

Mohamed råder inkommande internationella studenter att börja leta bostad så fort som möjligt, gärna direkt efter att de har fått sina antagningsbesked.
– De borde också vara flexibla när de väljer område eftersom kollektivtrafiken här är så pass bra att det är lätt att ta sig runt i staden.

Det finns även sätt att korta kötiden till studentlägenheter.
– Om du går med i en studentkår får du extra ködagar tillagda på ditt konto hos SGS, förklarar Adelric.

Publicerades första gången 12 juni 2019

Område