Ny styrelse klar för Göteborgs universitet

Vid sitt ordinarie torsdagsmöte tog regeringen idag beslutet att godkänna förslaget till ny styrelse för Göteborgs universitet. Det innebär sju helt nya ledamöter, bland andra Kerstin Brunnberg, Carin Götblad och Andreas Carlgren. Cecilia Schelin Seidegård blir styrelsens ordförande.

Den nya styrelsen tillträder 1 maj 2013, mandatperioden löper fram till 30 april 2016. Rektor Pam Fredman är nöjd med regeringens beslut.

– Det är en mycket kompetent och namnkunnig samling personer som nu tar över styrelsen för Göteborgs universitet. Jag är också glad att Eva Halvarsson blir kvar, därmed får vi en naturlig förankring bakåt till den avgående styrelsen.

Pam Fredman beskriver den avgående styrelsens period som en mycket händelserik tid med stora fleråriga förändringsprojekt. Vision 2020 och omorganisationsarbetet GU förnyas är båda projekt som styrelsen beslutat om.

– Det har varit en bra styrelse med representanter för både näringsliv och offentlig verksamhet. De har tagit flera beslut som blir avgörande för vår verksamhet i många år framåt, Vision 2020 är förstås ett sådant.

Det är landshövdingen i Västra Götaland Lars Bäckström som lämnat in till regeringen det förslag på ny universitetsstyrelse som nu klubbats. I hans valberedning ingick också Christina Rogestam och studentrepresentanten Klara Gustafsson.

De av regeringen förordnade styrelsemedlemmarna är:

• Tomas Brunegård, f d vd mediekoncernen Stampen, blivande ordförande för World Association of Newspapers.
  • Kerstin Brunnberg, ordförande i Statens kulturråd, f d VD på Sveriges Radio och tidigare gästprofessor vid Göteborgs universitet.
  • Andreas Carlgren, f d statsråd och chef för Miljödepartementet.
  • Carin Götblad, f d länspolismästare i Stockholms län, ordförande för Högskolan på Gotland.
  • Eva Halvarsson, vd för andra AP-fonden, blir vice ordförande.
  • Lauritz Holm-Nielsen, rektor Århus universitet.
  • Ulf P Lundgren, f d generaldirektör för Skolverket och professor i pedagogik vid Uppsala universitet.
  • Cecilia Schelin Seidegård, landshövding i Gotlands län, blir styrelsens ordförande.