Manifestation för genusvetenskapen i Ungern

Manifestation. Foto: Thomas Melin.Forskare och studenter från Göteborgs universitet genomförde under torsdagen en manifestation mot att regeringen i Ungern har stoppat landets masterutbildningar i genusvetenskap.

Initiativet till manifestationen kom från de två genusvetarna Arman Heljić och Juan Velasquez vid institutionen för kulturvetenskaper. Ett 40-tal forskare och studenter dök upp för att tillsammans uttrycka sin solidaritet för genusvetenskap i Ungern och sitt engagemang för genusstudier i allmänhet.

Marie Demker, professor i statsvetenskap och dekan vid Humanistiska fakulteten, var en av dem som deltog i manifestationen utanför universitetets huvudbyggnad.

Marie Demker, Foto: Thomas Melin.

− Det är en angelägen fråga eftersom genusvetenskap finns vid vår fakultet. Nu ser vi ett förbud i Ungern, men även i vårt land ifrågasätts genusvetenskap som forskningsfält och om det överhuvudtaget ska vara ett akademiskt ämne, säger hon.

Manifestationer mot den ungerska regeringens beslut att nu dra tillbaka ackrediteringen för masterutbildningarna i genusvetenskap är viktiga, enligt Marie Demker. De visar att det finns människor som värnar den akademiska friheten.

− Vi kan inte påverka beslutet, men vi kan markera att vi stöder våra kollegor och studenter i andra delar av Europa, säger hon.