Thomas Sterner
Foto: Johan Wingborg

Klimatekonomen om COP28: "Risk att oljeintressen får för stort inflytande"

På torsdag samlas världens länder för årets FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai. Här förklarar Thomas Sterner, professor i miljöekonomi på Handelshögskolan i Göteborg, några av de största förhandlingsfrågorna.

Klimattoppmötet hålls i en oljestat och ordföranden är chef för det statliga oljebolaget. Vilken betydelse har värdskapet för COP28?

Man kan ju inte missa att detta är ganska speciellt. Det är ju fossilbolagen som är en stor del av problemet genom sin verksamhet men också genom sin lobbyism. Det finns en uppenbar risk att deras oljeintressen får för stort inflytande. Samtidigt är ju dessa länder väldigt viktiga spelare och det är viktigt att på något sätt få med dom i förhandlingarna. De skulle ju också kunna bli viktiga spelare i förnybar energi och syntetiska bränslen i framtiden.

Vilka är de viktigaste frågorna som länderna ska diskutera?

Den viktigaste frågan är den globala översynen av parternas klimatåtgärder. Det är en utvärdering av hur det går med ländernas enskilda planer för att uppfylla Parisavtalet från 2015. Det ska i princip göras vart femte år. Detta är den första och den kommer ligga till grund för utformningen av kommande nationella planer som ska lämnas in 2025.

En annan viktig punkt är frågan om utfasning av fossila bränslen. Det kan låta självklart men producentländer, som värdlandet Dubai, vill fokusera på utfasning av utsläpp. Därmed kommer frågan om den så kallade Carbon Capture and Storage-tekniken (CSS), en teknik för att fånga in och lagra utsläppen, troligen att bli en viktig fråga. Delar av miljörörelsen är väldigt negativa till CCS som en falsk lösning – just därför att oljeländerna är för. Jag tror ändå att det är viktigt att se på CCS positivt utan att tro att det därmed är fritt fram att fortsätta med fossila bränslen…

Finansieringsfrågor kommer säkert också vara centrala. Fattiga länder trycker givetvis på. Det talas om att finansiera teknologiska lösningar och anpassningsåtgärder, även kallat adaptation, och att täcka förluster och skador som uppstår. Detta är särskilt relevant för fattiga länder som har små möjligheter att stå för dessa. De rika länderna har länge lovat stora belopp, hundra miljarder euro nämns ofta. Dock har relativt litet konkreta pengar kommit fram även om det pågår avtal med till exempel Sydafrika om cirka 8 miljarder för klimatfrågor. Det finns dock tecken på att det äntligen kommer litet större belopp nu.

Hur viktigt är det för förhandlingarna att civilsamhället, som Greenpeace, har rätt att agera och protestera i samband med mötet?
 Det är självklart viktigt att alla kan agera på denna typ av möte. Det har tidigare utvecklats en tradition av ganska stora side-events. Det blir kanske en utmaning i ett land som Dubai.

COP28

FN:s klimattoppmöten, COP, hålls på olika platser varje år. COP står för "Conference of the Parties" och syftar på parterna i FN:s klimatkonvention.

Årets upplaga hålls i Dubai i Förenade arabemiraten, 30 november-12 december. Leder toppmötet gör Sultan Ahmed al-Jaber, vd för Abu Dhabi National Oil Company (Adnoc).