"Jag vill men hinner inte" - tvärvetenskaplig forskarträff om att kommunicera och samverka med samhället

Forskre i forskarnätverket för hållbar utveckling på nätverksträffStaffan Appelgren och Anna Bohlin från Institutionen för globala studier berättar om hur de medverkat i utställningen Human Nature.

Drygt 40 medlemmar i forskarnätverket för hållbar utveckling vid Chalmers och Göteborgs universitet träffades förra veckan på Världskulturmuseet för att ta del av goda exempel och diskutera hur de kan förbättra kommunikationen och samverkan med beslutsfattare och andra aktörer i samhället.

Nio av tio svenska forskare är positiva till att kommunicera och samverka med omvärlden, men möter en hel del svårigheter i det arbetet och hindras bland annat av brist på tid, resurser och kunskap om hur effektiv samverkan går till. Det visar den enkätundersökning som föreningen Vetenskap och allmänhet (VA) gjort och som presenterade av Martin Bergman från VA på forskarnätverksträffen. Titeln på rapporten visar på ett återkommande svar från forskarna i enkäten om samverkan: "Jag vill men hinner inte".

Deltagarna fick också ta del av guiden "Stakeholder Interaction in Research Processes" som är en vägledning för hur forskare kan stärka interaktionen med beslutsfattare under forskningsprocessen. Guiden har tagits fram inom forskningsprojektet STAKE – Practices and Barriers to Stakeholder Interaction och presenterades av en av författarna Daniel Slunge från GMV.

Mötet hölls på Världskulturmuseet med anledning att flera forskare vid Chalmers och Göteborgs universitet medverkat i arbetet med utställningen Human Nature. Hur man översätter forskningsresultat till en utställning på ett museum var en av de frågeställningar som forskarna Kristoffer Ekberg, Chalmers, samt Staffan Appelgren och Anna Bohlin, Göteborgs universitet, presenterade.

Eftermiddagen avslutades med workshop och gruppdiskussioner om hur vi kan stärka tvärvetenskaplig samverkan, prioritera målgrupper att samverka med och öka forskarnas kompetens att samverka och andra liknande frågeställningar.

Om du har idéer på hur forskarnätverket kan utvecklas under 2020, så som aktiviteter, teman och mötesformer, kontakta Caroline Petersson, projektledare för forskarnätverket på GMV.

Läs rapporten "Jag vill, men hinner inte! – forskares syn på kommunikation och öppen vetenskap"

Läs mer om forskarnätverket och kontakta Caroline Petersson