Internationell workshop i Manchester om reproduktiv folkhälsoetik

Christian Munthe organiserar internationell workshop i Manchester om reproduktiv folkhälsoetik

Christian Munthe, professor i praktisk filosofi vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, har utsetts att organisera en session på temat Reproduktiv folkhälsoetik vid 2014 års upplaga av konferensen MANCEPT Workshops in Political Theory, arrangerad av centret för politisk teori vid Manchester universitetet, 8-10 september.

Vid sessionen presenterar 13 särskilt utvalda talare från Nederländerna, Rumänien, Storbritanien och Sverige inspel om olika aspekter på detta jungfruliga forskningstema, vilket kombinerar inslag av reproduktiv bioetik, folkhälsoetik, populationsetik och biopolitik och berör grunderna för samhälleliga beslut med avseende på befolkningsstorlek, -sammansättning och tillväxt.

Konferensens och sessionens hemsida finns här.