Huvudtalarna klara för g19

Nästa nationella konferens för genusforskning, g19, arrangeras i Göteborg den 7-9 oktober 2019. Nu är samtliga huvudtalare klara. Du som vill delta i konferensen har fram till måndag, den 14 januari, på dig att skicka in ditt abstract.

Följande personer är huvudtalare på konferensen g19:

Jennifer V Evans, professor i historia vid Carleton University i Kanada, samt Benny Nemerofsky Ramsay, konstnär och forskare. Deras anförande kommer att kretsa kring queera praktiker i att göra historia, och de för in estetiska och performativa beståndsdelar samt berättarkonst i historieskrivning och historisk analys.

Yuderkys Espinosa, föreläsare och oberoende forskare vid Santo Domingos teknologiska institut och Latin American Faculty of Sciences, kommer att tala under rubriken ”Remaking feminism anew: The need to decolonize feminism at the end of the world”. Med utgång från frågor kring hur dagens feminism blivit vad den är, intresserar sig Espinosa för dess akuta behov av avkolonisering.

Catrin Lundström, docent i sociologi vid Linköpings universitet, kommer att tala under rubriken ”Rethinking white melancholia in times of crises”. I sitt anförande tar hon sin utgångspunkt i hur Sverigedemokraternas framgångar utmanar bilden av det progressiva Sverige som ett antirasistiskt och humanitärt föredöme.

Helma Lutz, professor i kvinno- och genusstudier vid Goetheuniversitetet i Frankfurt, Tyskland, kommer att tala under rubriken ”Intersectionality’s appropriation? A critical dispute about feminist knowledge regimes and their contestations”. I sitt anförande kommer hon att diskutera intersektionalitet som ett omtvistat begrepp och vad det är som står på spel i detta.

Konferenserna – g12, g14, g16 och nu g19 – arrangeras vartannat år av Nationella sekretariatet för genusforskning. Senast lockade konferensen över 400 deltagare. Syftet är att samla det breda och tvärvetenskapliga fält som svensk genusforskning utgör – och därigenom skapa förutsättningar för kritisk granskning, erfarenhetsutbyte och nya samarbeten. Den huvudsakliga målgruppen är forskare, men konferensen är öppen för vem som helst att anmäla sig till. För årets konferens är huvudspråket engelska, för att underlätta ett internationellt deltagande.

Skribent: Andreas Wieslander

Område