Högtidlig installation av rektor Eva Wiberg

Aulan i huvudbyggnaden i Vasaparken var full när Eva Wiberg, Göteborgs universitets nittonde rektor, på eftermiddagen den 8 september högtidligen installerades. – Att leda ett universitet är ett lagarbete. Jag har prorektor Mattias Goksör vid min sida, men också alla medarbetare och studenter. Tillsammans kommer vi att göra Göteborgs universitet ännu starkare, förklarade hon i sitt installationstal.

Installationen av Eva Wiberg, professor i italienska och Göteborgs universitets nya rektor, inleddes med procession till tonerna av Jeremiah Clarkes The Prince of Denmark’s March.

Sedan följde tal av universitetsstyrelsens ordförande, Cecilia Schelin Seidegård, som bland annat påminde om att Göteborgs högskola en gång skapades av samhällsengagerade medborgare.
– Du kommer från Lunds universitet, en något inåtvänd organisation, där avståndet till Malmö ibland uppfattas som hela jordens omkrets, minus två mil. Nu befinner du dig i Göteborg, Sveriges andra stad och port mot världen, där taxichaufförerna inte vet var universitetet ligger och där stadens tidning bara intresserar sig för GU om det hänt några oegentligheter. Men vårt lärosäte präglas av ett stort samhällsengagemang och en god vilja att ta sig an vår tids globala utmaningar, som klimatförändringarna, överutnyttjade av jordens resurser, en prekär säkerhetssituation, falska nyheter och kunskapsförakt.

Ellinor Alvesson, ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, citerade universitetets förste rektor, Hjalmar Frisk.
– Han menade att universitetet erbjuder ett fönster som släpper in ett luftdrag som är hälsosamt för frihetens och upproriskhetens bakterier. Vi studenter önskar att du, Eva Wiberg, varje gång du klubbar ett beslut ser till att det är väl förankrat hos studenterna och att vi gemensamt ser till att frihetens fönster aldrig stängs.

Förra rektorn, Pam Fredman, påpekade att en rektor har ett av samhällets viktigaste uppdrag.
– Universitetets motto ”tradita innovare, innovata tradere” blir på svenska ”att förnya det överlämnade och lämna det förnyade vidare”. Universitetet ger ett viktigt bidrag när det gäller FN:s hållbarhetsmål, vi har både spets och bredd, samt ett fantastiskt engagemang bland medarbetare och studenter. Det är en ynnest att vara rektor och jag hoppas att du kommer att få uppleva att det är lika härligt som jag gjort.

Efter sitt tal överlämnade Pam Fredman högtidligen Göteborgs universitets rektorskedja till sin efterträdare medan universitetets egen fanfar spelades.

Eva Wiberg tackade i sitt tal Pam Fredman för att hon enat universitetet och för att hon med sin outsinligt positiva energi aldrig försuttit en chans att föra fram viktiga högskolefrågor.
– Men vilken är universitetets roll idag? Politikerna vill ha innovationer, arbetsgivarna önskar sig kompetenta medarbetare, samhället vill ha ansvarstagande medborgare. Samtidigt är vår uppgift inte bara att förmedla fakta utan även att skapa lust och motivation till bildning.

Eva Wiberg betonade även vikten av att fokusera på studenterna och av att ha en professionell styrning där kollegiala organ samverkar med linjeorganisationen.
– RED 19, kvalitet i utbildningen, UGOT Challenges och andra tvärvetenskapliga engagemang, inkludering av nyanlända, jämställdhet, samverkan, ökad internationalisering och inte minst en god arbetsmiljö, det är några områden som är viktiga för framtiden.

Vilket ledarskap kan man då förvänta sig av den nya rektorn? Statssekreterare Karin Röding uppmanade publiken att söka svaren i Eva Wibergs doktorsavhandling Il riferimento temporale nel dialogo.
– Som den språkvetare hon är kommer hon kanske att tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin? Eller kommer hon att översätta olika akademiska språkbruk och göra universitetets inneboende röst känt, nationellt och internationellt? Eva Wiberg är även italiensk riddare, vart kan det leda? Oavsett vilket, önskar Utbildningsdepartementet och jag Göteborgs universitets nya rektor lycka till.

Installationen bjöd också på främst italiensk musik, framförd av Evelina Stenvall och Per Lindström, studenter vid Högskolan för scen och musik, samt sång av Göteborgs akademiska kammarkör under ledning av Mathias Harms. Även Göteborgs brasskvintett medverkade.

Text: Eva Lundgren
Foto: Johan Wingborg