Gynnsamt för life science i Sverige att AstraZeneca satsar på Mölndal

Mölndal blir ett av de tre nya strategiska forsknings- och utvecklingscentra som Astra Zeneca fokuserar på. Beslutet kom under måndagen, och rektor Pam Fredman är mycket positiv till beskedet.

Astra Zenecas beslut innebär att Mölndalsanläggningen stärks i sin roll som ett strategiskt center för forskning och utveckling. I Mölndal kommer företaget att koncentrera sig på att utveckla nya användningsområden för läkemedel som redan finns på marknaden. Övriga nya fou-centra som ska byggas upp placeras i Cambridge, Storbritannien och i Gaithersburg, USA. Enligt företaget är målsättningen att stärka forskningen och ta en världsledande roll för innovationer inom bioläkemedel.

– Jag är oerhört glad över beskedet om att de valt att satsa på AstraZeneca i Mölndal. Det betyder mycket för utvecklingen av området life science, i regionen såväl som nationellt. Samspelet mellan Göteborgs universitet och Chalmers är en viktig grundpelare i det arbetet, säger Pam Fredman, rektor på Göteborgs universitet

I förra veckan var Pam Fredman tillsammans med representanter för staden Göteborg och sjukvården i Västra Götaland i Stockholm för att träffa riksdagsledamöter. Vid en frukost presenterade de området life science i Västsverige ur ett nationellt perspektiv.

– Vi presenterade life science i Västsverige som en del av en svensk life science arena. Att det skulle bli en så bra timing som det blev med tanke på AstraZeneca satsning i vår region, det visste vi inget om vid riksdagsträffen i torsdags, säger Pam Fredman.