Vasaparken, Göteborgs universitets huvudbyggnad
Foto: Johan Wingborg

Göteborgs universitet rankat topp 200 av QS

Göteborgs universitet avancerar i år 22 platser och kvalar in på topp-200-listan i den nya QS-rankningen som presenterades igår.
– Det är oerhört glädjande att vi har förbättrat vår placering och ökar vår synlighet, inte minst internationellt, säger rektor Eva Wiberg.

För första gången sedan 2012 placerar sig Göteborgs universitet bland de 200 främsta universiteten i QS World University Rankings. Att GU i år stiger 22 placeringar beror framför allt på de två indikatorerna om andelen internationella studenter och anställda, där GU har förbättrat sin placering.

– Det är positivt eftersom det ökar vår synlighet i intervallet upp till 200 vilket troligen gör det lättare att rekrytera internationella studenter, säger Magnus MacHale-Gunnarsson som analyserat resultatet.

Flera orsaker bakom stigningen

En annan förklaring är att Göteborgs universitet även har stigit i indikatorn Employer Reputation (från 15,8 poäng till 21,6). Men enligt Magnus MacHale-Gunnarsson är det en skakig indikator som bygger på tveksamma anseendeundersökningar.

– Samtliga svenska lärosäten stiger i denna indikator, varför vi får anta att fler svenska arbetsgivare besvarade enkäten i år än tidigare.

Även i citeringsindikatorn, som mäter citeringar per forskare, ökar Göteborgs universitet från 31,4 poäng till 37,2.

– Med största sannolikhet beror detta på en metodförändring, då alla svenska lärosäten, utom Umeå och Uppsala, stiger klart i denna indikator, säger Magnus MacHale-Gunnarsson som är fortsatt kritisk till QS-listans metodologi.

– Det finns många invändningar. Enkätundersökningar är inte representativa, anseendeundersökningar får orimligt stor vikt och den grova fältnormeringen skapar en skevhet i citeringsindikatorn.

Flera svenska universitet avancerar

Förutom Göteborgs universitet stiger fem andra svenska lärosäten på listan. Två hör enligt rankningen till de 100 bästa i världen: Lunds universitet (87) och KTH (89). Även Chalmers har avancerat många placeringar och går i år om Uppsala universitet och ligger på 121:a plats i världen.

Men de allra bästa lärosätena finns västerut: Massachusetts Institute of Technology (MIT) på första plats och brittiska University of Oxford på andra plats. Bland de nordiska lärosätena har Köpenhamns universitet högst placering.

Av: Allan Eriksson