Louise Marrat
Foto: Kwangmoozaa/Shutterstock.com

GNC:s Louise Marryat tilldelas stort forskningsanslag för att hjälpa barn att "uppnå sitt fulla potential”

GNC-medlem Dr Louise Marryat, stationerad i Storbritannien, erhåller betydande finansiering för att hjälpa barn att "uppnå sitt fulla potential".

Louise Marryat
Dr Louise Marryat kommer att tilldelas UK Research and Innovation (UKRI) Future Leaders Fellowship.
Foto: University of Edinburgh photography service

Dr. Louise Marryat, forskare vid University of Dundee's School of Health Sciences och medlem av Gillberg Neuropsychiatry Centre i Sverige, har tilldelats ett stipendium från UK Research and Innovation (UKRI) Future Leaders Fellowship för att undersöka effekterna av prenatal exponering för opioider på barn. Future Leaders Fellowship ger sju års finansiering, vilket gör det möjligt för Dr. Marryat att fokusera djupt på denna forskning.

Studien, genomförd i samarbete med kvinnor som använder opioider, syftar till att analysera hälsan och utvecklingen hos barn som exponerats för olika opioider före födseln. Dr. Marryat kommer att använda rutinmässigt insamlade medicinska och utbildningsdata från Storbritannien, Skandinavien, Australasien och Kanada för att undersöka utvecklingsvägarna för dessa barn, med målet att ge en bättre förståelse för att stödja nätverk, inklusive familjer, kliniker, socialarbetare och lärare.

Forskningen syftar till att adressera bristen på kunskap om hur opioidanvändning under graviditeten påverkar barn, med hänsyn till faktorer som miljöpåverkan, olika typer av opioider och olika doser.

Tablets

Dr. Marryat uttrycker tacksamhet för stipendiet och betonar komplexiteten kring frågor kring opioidanvändning under graviditeten samt behovet av långsiktigt forskningsstöd. Det övergripande målet är att identifiera effektiva sätt att stödja drabbade barn så att de kan nå sin fulla potential.