Fortsatt starkt förtroende för Sveriges radio och universitet

Henrik Oscarsson, Toivo Sjödén och Carin Hjulström presenterar Förtroendebarometern.Vad tycker medborgarna om vår nya regering, vilka samhällsinstitutioner har vi förtroende för och vem toppar listan över bästa medieprofil? Svar på alla dessa frågor ger årets Förtroendebarometer, som presenterades under torsdagen på Mediedagarna i Göteborg.

Toivo Sjödén, opinionschef på TNS-Sifo, och Henrik Ekengren Oscarsson, Sveriges enda valforskningsprofessor, hade laddat upp med kurvor och tabeller inför presentationen av årets förtroendebarometer. Moderatorn Carin Hjulström inledde med att fråga varför man överhuvudtaget mäter förtroende.

– Förtroende är det som bygger ett fungerande samhälle. Men det är en intellektuell utmaning att mäta, många tillfälliga händelser kan spela in, förklarade Henrik Ekengren Oscarsson.

Förtroendet för gamla etablerade institutioner, som den lokala morgontidningen, riksdagen, kungahuset, facket och storföretag, har inte förändrats särskilt mycket under åren.

– Vi gillar att saker som ska vara stabila också är det, förklarade Toivo Sjörén. Men vissa institutioner har fått bättre förtroende sedan förra året som universitetet, sjukvården, Riksbanken, radio och tv samt svenska kyrkan.

Andra har tappat förtroende, exempelvis regeringen och bankerna.

– Men det är lite lurigt att mäta synen på regeringen så snart efter ett maktskifte, resultatet säger inte så mycket, medgav Henrik Ekengren Oscarsson.

Högt, men dalande, förtroende för SVT och DN

Hur ser då synen på massmedier ut? DN och SVT har ett högt men ändå dalande förtroende medan de redan låga siffrorna för TV3 och TV4 sjunker ytterligare.

– Förtroende handlar ju också om förväntningar, påpekade Henrik Ekengren Oscarsson. Vi har höga förväntningar på morgontidningarna och public service. När de infrias får dessa medier bra siffror, annars hamnar de längre ner. Hela medielandskapet genomgår ju dessutom stora förändringar, tv-program är exempelvis inte längre en fast punkt i tillvaron eftersom man kan titta när man själv vill. 16–29-åringar har generellt sett ett högre förtroende för medier än 60–74-åringar.

Bland företag toppar Systembolaget förtroendelistan, följt av Ikea, Ica och Volvo. Bland myndigheter är förtroendet högst för Skatteverket medan det är lågt för Försäkringskassan, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen.

– Och det är bekymmersamt eftersom det handlar om nyckelorganisationer när det gäller hanteringen av stora samhällsproblem, påpekade Toivo Sjörén.

Bland de politiska partierna tappar moderaterna och ligger nu på samma nivå som socialdemokraterna. Även miljöpartiet backar medan centern går fram. Sverigedemokraterna är också på uppgång.

Vad hamnar då på förtroendetoppen, oavsett verksamhet?

– Mest förtroende har vi för Sveriges radio, följt av universitet och högskolor samt SVT, förklarar Henrik Ekengren Oscarsson. Men det är intressant att Svenska kyrkan lyckats stärka sin ställning så mycket. Det kan bero på den nya ärkebiskopen Antje Jackelén, men också på att kyrkan genom klockringningar och annat vågat ta ställning i viktiga frågor.

Vem är då den mest uppskattade journalisten eller mediepersonen? Förra året vann Janne Josefsson.
– I år slås han ut av Leif G W Persson, förklarar Toivo Sjörén.

Medieakademins förtroendebarometer har genomförts årligen sedan 1997. Årets mätning gjordes 10–16 februari av TNS Sifo och omfattar drygt 1 200 webbintervjuer med slumpvis utvalda personer. För siffror och tabeller, gå in på http://medieakademien.se.