Forskning om anslagstavlor fick Open Knowledge Award

Projektet Anslagstavlan fick pris för öppen vetenskap – Best Open Science – i fredags på en gala i Stockholm. Forskaren Christopher Kullenberg och projektledaren Fredrik Brounéus får ta emot utmärkelsen som delas ut av Open Knowledge Sverige, ett ideellt nätverk som förespråkar öppenhet genom teknik, utbildning och forskningsinformation som är tillgänglig för alla.

Juryns Terrence Brown delar ut priset till projektet Anslagstavlan och Fredrik Brounéus. Foto: Josefine Mattsson

Anslagstavla i Göteborgs skärgård– Det är mycket roligt att ett humanistiskt forskningsprojekt får pris för öppen vetenskap, eller open science som det brukar kallas. Även humaniora är beroende av att samla in data och ju mera öppet man kan dela sina resultat, metoder och datamängder, desto fler kan granska och använda det man kommer fram till. Öppen vetenskap är även ett kraftfullt sätt att göra vetenskaplig kunskap tillgänglig snabbt för det omgivande samhället, säger Christopher Kullenberg, forskare i vetenskapsteori vid Göteborgs universitet och en av initiativtagarna till Anslagstavlan.

Tillsammans med en grupp forskare och Fredrik Brounéus, från föreningen Vetenskap & Allmänhet, startade han forskningsprojektet i september i år. De har involverat tusentals skolelever som hjälper till att ta reda på hur svenska anslagstavlor används i dagens digitala samhälle.

– Just nu granskar och validerar vi den data som nästan hundra skolklasser var med och samlade in. Det rör sig om nära 1 500 anslag, allt från handskrivna små lappar till påkostade affischer. När genomgången är färdig kommer vi att släppa all data fri, med undantag för personnamn och telefonnummer som vi anonymiserar. Då kommer vem som helst att kunna använda materialet för fortsatt forskning, men även i undervisning eller för andra syften, berättar Christopher Kullenberg.

Häromdagen blev han till exempel kontaktad av en designer som var intresserad av att studera visuell kommunikation i offentligheten.

– I mars kommer vi att publicera en rapport på svenska och då släpper vi även all data fri. Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer efter det, Christopher Kullenberg.

Open Knowledge Awards

Open Knowledge Sverige är en ideell förening som vill främja öppna resurser i alla former. Tävlingen är ny och priserna för 2016 i sju olika kategorier är de första som delas ut. Syftet är att presentera de bästa svenska initiativen kring öppna data, nominerade av allmänheten.

– Förutom ett välförtjänt pris till respektive vinnare hoppas vi att Open Knowledge Awards leder till mer samarbete i syfte att öppna upp samhället genom innovation och transparens, sade Asmen Gül, projektledare för Open Knowledge Awards, under prisceremonin som hölls på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

Bilderna är tagna i september 2016 på Styrsö i Göteborgs södra skärgård Foto: Monica Havström

Mer om prisgalan Open Knowledge Awards

Läs mer om projektet Anslagstavlan som var en del av årets ForskarFredag

Mer om föreningen Open Knowledge Sverige