Länkstig

Eurovision - folkfest, tävling och populärmusik

Publicerad

Hallå Alf Björnberg, professor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet! Nu har Eurovision 2013 dragit igång där vi får höra bidrag från 39 olika länder under två delfinaler och den stora finalen på lördag i Malmö.

Vad är egentligen lockelsen med Eurovision – varför är vi så många som engageras och rycks med år efter år?

– Här tror jagAlf Björnberg många olika faktorer spelar in. Den grundläggande förutsättningen - kombinationen av populärmusik och en tävling med nationell prestige inblandad - är en viktig förklaring. Ur ett svenskt perspektiv är också de internationella framgångarna för svensk populärmusik viktiga. När Abba vann år 1974 kom detta som en överraskning, men sedan dess har vi börjat tala om "det svenska musikexportundret" och vunnit tävlingen ytterligare fyra gånger. Idag tror jag att det finns en utbredd syn på den svenska populärmusikbranschen som professionell och internationellt konkurrenskraftig - vi förväntar oss numera att det ska gå bra för svenska bidrag i Eurovisionsschlagern.

Hur har festivalen förändrats genom tiderna?

– De viktigaste förändringarna hänger samman med förändringarna i "det nya Europa" efter 1989: nya nationer har tillkommit som deltagare, musiken har blivit stilistiskt bredare, och införandet av telefonröstning i stället för de tidigare "expertjuryerna" har säkert fungerat engagerande för många.

Vad är det som avgör om en låt är bra eller dålig i eurovisionsammanhang?

– Om jag kunde ge ett pålitligt svar på den frågan skulle jag omedelbart bytta jobb. Vad som är tydligt sett över längre tid är i alla fall att en låt är inte "bara en låt": hela scenframträdandet, artistens persona, koreografi, klädsel, ljussättning, pyroteknik etc. har blivit allt viktigare delar av framförandet av en låt.

Eurovision är ju inte bara underhållning utan har kommit att bli ett eget forskningsfält. Hur har forskningsfältet kommit att utvecklas med avstamp från din egen forskning kring musik i den svenska melodifestivalen från 1987?

– Det finns idag ett växande akademiskt intresse för Eurovisionsschlagern. Jag tror detta avspeglar både tävlingens förändrade betydelse och ett allmänt ökande intresse för kulturella uttryck i typiska mainstream-sammanhang - uttryck som når ut till och engagerar en bred och heterogen publik.

Och sist men inte minst - vilken låt tror du vinner och varför?

– Eftersom jag inte följt alla förhandsvisningar vågar jag inte svara på den frågan. Min gissning är dock att rätt låt vinner.