Eutopia Week

Delta i digitala workshops och panelsamtal på EUTOPIA Week 23-27 november

Eutopia Week samlar var sjätte månad nyckelaktörer - studenter, forskare, ämnesexperter och strategiska partners från EUTOPIA-alliansen, ett samarbete mellan Göteborgs universitet och fem andra europeiska lärosäten. Den 23-27 november går nästa EUTOPIA Week av stapeln online, denna gång arrangerat av University of Warwick.

Dagarna kommer att vara fyllda med workshops, paneldebatter och lunchtidssamtal där talare från EUTOPIA-nätverket kommer att delta i aktuella diskussioner om högre utbildning. Göteborgs universitet kommer att vara representerat i en mängd olika paneler.

Många programpunkter öppna för alla

Många programpunkter är öppna för både allmänhet, press samt medarbetare och studenter på de deltagande universiteten. Genom att delta vid dessa finns det goda möjligheter att lära sig mer om EUTOPIA och de utmaningar de europiska utbildningssystemen står inför idag.

Medarbetare från Göteborgs universitet deltar

Göteborgs universitet kommer att vara representerat i en mängd olika paneler, allt från internationella partnerskap, kultur och kulturell identitet och FN: s hållbara utvecklingsmål, till vilka forskningsmöjligheter som finns tillgängliga genom EUTOPIA och universitetens roll i den pågående pandemin.

Läs hela programmet och registrera dig

Text: Ann Nilsen

Vad är EUTOPIA?

EUTOPIA sjösattes för ett snart ett år sedan och är ett samarbete mellan Göteborgs universitet och fem andra europeiska lärosäten inom ramen för EU-kommissionens satsning ’European University Initiative’.  Vanligtvis refereras satsningen till som Europa-universiteten och det finns 41 sådana samarbeten i Europa. Inom EUTOPIA pågår en mängd olika aktiviteter som syftar till att stärka utbildnings- och forskningssamarbetet inom projektet. För att vidareutveckla samarbetet och diskutera aktuella frågor träffas lärosätena kontinuerligt i olika former. En sådan form är EUTOPIA Week som arrangeras två gånger per år.