Biologisk mångfald: Dags att göra skillnad!

På Biologiska mångfaldens dag den 22 maj kommer Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier hålla ett seminarium om rapporten och dess innebörd för Sverige.

Pressinbjudan – seminarium
FN:s kunskapsplattform för biologisk mångfald och ekosystemtjänster, IPBES, släppte den 6 maj en rapport om tillståndet för världens biologiska mångfald. Rapporten beskriver situationen som allvarlig och på sina håll mycket allvarlig.

Fler arter än någonsin i mänsklighetens historia hotas av utrotning och ekosystem förstörs i en aldrig tidigare skådad hastighet. Hög biologisk mångfald har ett inneboende värde i sig, men är också en förutsättning för människors välfärd och livskvalitet.

Förlusten av biologisk mångfald innebär en risk att förlora alla de nyttor som naturen ger oss människor, ofta kallade ekosystemtjänster, som till exempel mat, rent vatten, byggmaterial och rekreation. Sammanfattningsvis innebär förlusten av biologisk mångfald att vår existens har blivit mer sårbar.

Rapportens innebörd för Sverige

IPBES utvärderingsrapport om biologisk mångfald är den första sammanfattningen av tillståndet för världens biologiska mångfald sedan 2005. Av åtta miljoner arter hotas mellan en halv miljon och en miljon av utrotning, enligt rapporten.

– Baserat på den information vi nu har står vi nu inför möjligheten att göra skillnad, säger Allison Perrigo, ny föreståndare för Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (Gothenburg Global Biodiversity Center) vid Göteborgs universitet.

I tre år har experter och forskare arbetat med att sammanställa 15 000 forskningrapporter för att ge en så tydlig bild som möjligt av tillståndet för arter av djur och växter på jorden. 132 länder, däribland Sverige, har deltagit i den vetenskapliga expertpanelen IPBES.

Professor Marie Stenseke, Göteborgs universitet, som är en av författarna till rapporten, kommer att presentera viktiga slutsatser från rapporten på seminariet och därefter följer en paneldiskussion.

Anmälan här, senast 17 maj (först till kvarn):

Plats: Hörsalen i Botanhuset, Göteborgs universitet, Carl Skottsbergs gata 22B
Tid: 22 maj 2019 kl 8.00-10.00

Seminariet hålls på svenska och är kostnadsfritt. Vi bjuder på kaffe/te och smörgås.
Vänligen avanmäl dig om du får förhinder så att någon annan kan få din plats.

Kontakt:
Allison Perrigo, föreståndare för Gothenburg Global Biodiversity Center
allison.perrigo@bioenv.gu.se

8.00-8.30 Frukost och mingel
8.30: Välkommen
8.40-9.00: Prof. Marie Stenseke ger övergripande presentation av IPBES rapporten
9.00-10.00: Paneldiskussion