Bekämpa straffriheten för förövare som utfört våldtäkter

Margot Wallström har som EU-kommissionär och FN:s representant bevakat kvinnors situation i krig och konflikter. Den 9 april talade hon om sitt arbete inför en fullsatt universitetsaula.

Efter två år som FN:s första särskilda representant mot sexuellt våld i konflikter har Margot Wallström nu gått vidare för att bli generaldirektör för Postkodlotteriet. Under måndagen besökte hon Göteborgs universitet och därefter visades Marika Griehsels film "Wallströms Resolution” – en dokumentär om Wallströms arbete för en ny FN-resolution".

– Jag vill bjuda på en stand-up i tragedi. Ämnet är tragiskt men jag hoppas att kunna föra er från förtvivlan till hopp i slutet. Det finns trots allt några ljuspunkter, sade Margot Wallström i ett personligt och fängslande tal som handlade om att sätta konfliktrelaterat sexuellt våld i ett globalt sammanhang.

Listan över övergrepp är lång:
I världen blir 31 000 flickor bortgifta varje år. Många av dessa flickor hamnar i ett liv av förtryck och arbete, utan tid för lek och personlig utveckling.

Flickor väljs bort på ett tidigt stadium, om det inte hade skett hade det funnits 100 miljoner fler kvinnor i världen.

Flickor får i högre utsträckning gå hungriga. Barnadödligheten bland flickor är högre. Den vanligaste dödsorsaken bland flickor i åldrarna 15 och 19 beror på komplikationer i samband med graviditet. Kvinnor smittas i högre utsträckning av HIV och AIDS. Många flickor nekas utbildning och sjukvård. Många av dem utnyttjas sexuellt och blir slavarbetare.

– Det är berättelsen från verkligheten. Varje dag. Det händer inte bara i krigsområden, utan i vardagen. En ung flicka, Bibi, 9 år, som den här dagen tänker på sin födelsedag imorgon, ska gå och hämta vatten tidigt en morgon och blir våldtagen av rebeller och sedan mördad.

– Om ni vill göra en insats betala för en flickas skolgång, uppmanade Margot Wallström.

Hon framhöll att det finns lagar även i krig. Övergrepp mot kvinnor och barn är krigsbrott och i många fall brott mot mänskligheten.
Sexuellt våld mot kvinnor har blivit ett krigsvapen, det är ett av de äldsta brotten i historien samtidigt som det är osynligt och ostraffat.

– Det är ett tyst och effektivt vapen som slår samhällen sönder och samman, då kvinnor i många i kulturer står för ekonomisk och social trygghet i byarna.

Det är dessutom ett brott som hittills inte har rapporterats.

– I dagens krigföring, framför allt i inbördeskrig, är väldigt många offer civila. Det är ett osynligt våld. För varje rapporterat fall av våldtäkt är det 20 som inte anmäls.
Straffrihet är ett stort hinder för fred och försoning, menade Margot Wallström.

– Sexuellt våld mot kvinnor är inte en fråga om kvinnliga rättigheter utan en fråga om fred och mänskliga rättigheter. Går det att bekämpa? Ja, vi måste bekämpa fördomar som att det skulle vara oundvikligt, bara för att det alltid har existerat. Man trodde inte att slaveriet kunde avskaffas. Vi måste också bekämpa attityden att det skulle vara ett mindre allvarligt brott.

Att FN beslutade att tillsätta en särskild representant mot sexuellt våld i konflikter berodde mycket på de rapporter som kommit ut om fruktansvärda brott mot framför allt kvinnor i Kongo. 2010 antog säkerhetsrådet resolution 1960 som ska stoppa straffriheten för förövare till sexualiserat våld. Hennes senaste rapport till säkerhetsrådet innehöll en så kallad "name and shame"-lista, det vill säga en uppräkning av grupper och personer som begått den här typen av brott och som man letar efter för att ställa inför rätta. Säkerhetsrådet kan också besluta om olika typer av sanktioner för att sätta stopp för pågående sexuellt våld i konflikter.

– Frågan har fått ett politiskt lyft i säkerhetsrådet. FN är lite bättre rustat idag men det återstår fortfarande mycket att göra, sade Margot Wallström.