Årets Almedalsvecka gav mersmak

Efter nära 900 seminarier, drygt 200 debatter och över 400 samtal och utfrågningar är årets Almedalsvecka över för den här gången. Göteborgs universitet medverkade med cirka 40 forskare som bland annat var aktiva på den Västsvenska Arenan. Life science, kompetensförsörjning och det fria ordet var några av de områden där universitetet tog plats.

Rektor Pam Fredman är nöjd med veckan.

– Jag är jättenöjd. Som ordförande för Sveriges universitets- och högskoleförbund men även som rektor för Göteborgs universitet har jag deltagit i flera viktiga debatter där jag kunnat spela in min och hela universitetssektorns uppfattning i en rad högskolepolitiska frågor, säger Pam Fredman.

Det blev ”all time high” för Almedalsveckan även 2013. Utvecklingen följer därmed den årliga trenden sedan 2008. Under de senaste fem åren har det totala antalet besökare ökat från 6 000 till 20 000, evenemangen från 662 till 2 285, arrangörerna från 350 till 1 029 och journalisterna från 362 till 727.

Vård/omsorg, klimat/miljö och arbetsmarknad var de områden som ägnades mest uppmärksamhet under veckan. Den vanligaste mötesformen var seminariet. Av veckans totalt 2 285 programpunkter var 869 seminarier.

På den Västsvenska Arenan, som utöver Göteborgs universitet också bestod av Chalmers, Västsvenska Handelskammaren, Göteborg stad och Västra Götalandsregionen, genomfördes 38 seminarier. Göteborgs universitet deltog vid 13 av dessa. Universitetet var också medarrangör vid två av den Västsvenska Arenans huvudseminarier, det ena handlade om life science, det andra om hur fler studenter ska lockas att bli lärare i matematik och naturvetenskap. Maria Jarl, ordförande för Lärarutbildningsnämnden, som var i Almedalen för att vid nämnda seminarium beskriva ett nytt lärarutbildningsinitiativ, var nöjd.

– Dels fick Elisabeth Ahlberg, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten, och jag chansen att presentera ett helt nytt pilotprojekt som ska attrahera fler studenter till matte/no, dels fick jag flera nya mycket värdefulla kontakter för framtiden, säger Maria Jarl.

Flera av Göteborgs universitets centrumbildningar arrangerade under veckan egna seminarier. Centrum för personcentrerad vård arrangerade två seminarier om patientmakt. Centrum för kultur och hälsa anordnade två stycken, varav ett handlade om medicinsk humaniora, det andra om evidensbasering och dess användning.

– Förra årets Almedalsvecka gav oss blodad tand att vara med även i år. Det ångrar vi inte, vi har haft fullt hus vid båda våra seminarier och vid ett rundabordssamtal som vi arrangerade, säger Ola Sigurdson, föreståndare vid Centrum för kultur och hälsa.