Tre röster om hur skogen ser ut om 50 år

Tre experter ger sina perspektiv på ett aktuellt ämne.

Jonas Eriksson, Emma Holmström, Laurence Nachin
Från vänster till höger: Jonas Eriksson, Skogsbrukschef Holmen Skog. Emma Holmström, Docent i skogsskötsel på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Laurence Nachin,Doktor i mikrobiologi och cellbiologi, arbetar som natur- och skogsterapiguide i sitt företag.

Laurence Nachin

Doktor i mikrobiologi och cellbiologi, arbetar som natur- och skogsterapiguide i sitt företag Sense in Nature

”Skogens framtid är kopplad till om människor har viljan att lämna epoken antropocen. I antropocenen står naturen till tjänst för mänskliga behov oavsett om det gäller energi, material, nöje, hälsa och även överlevnad med klimatförändringar nuförtiden. En ”antropocenskog” finns för att den har en funktion som människor kan njuta av eller exploatera. I symbiocenen hittar människan tillbaka sin plats i naturen där hon är en integrerad del av ekosystemet. En ”symbiocenskog” spelar sin roll på jorden och människor hittar resurser där. Detta är ett paradigmskifte för många av oss men de flesta ursprungsfolk lever så. Jordens skogar var resultatet av en utveckling på flera miljarder år, platser med otrolig biologisk mångfald och sammankopplingar. Vi vände upp och ner på det hela. Om vi vill ha ”symbiocenskog”, då behöver vi ”symbiocenforskning”.”

Emma Holmström

Docent i skogsskötsel på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU

”Klimatförändringen och de påföljande samhällsförändringarna är det absolut viktigaste för oss att förhålla sig till nu och de närmaste 50 åren. Jag tror vi människor kommer skapa lösningar och samarbeten som går i positiv riktning. Globalt kommer vi vara mer biobaserade och resurseffektiva. Likaså får vi med digitalisering och automatisering av svenska skogsbruket en fortsatt utveckling med mindre maskiner och högre precision i åtgärder som görs. Det innebär till exempel att vi får mindre miljöpåverkan vid markberedning och plantering.

Vi kommer nog också se en ökad differentiering i skogslandskapet som kommer se annorlunda ut jämfört med idag. Även om vi fortfarande har mycket av den barrskog vi ser runt omkring oss idag så blir det mer planteringar av lövträd som björk, poppel och asp med korta omloppstider, lågintensivt skötta kontinuitetsskogar, glesare blandskogar för att gynna lav och fältvegetation, samt mer avsättningar med död ved och gamla träd.”

Jonas Eriksson

Skogsbrukschef Holmen Skog

”Skogen har fortsatt en central roll i omställningen till ett hållbart samhälle och skogsbruket en viktig samhällsuppgift i att skapa förnyelsebar råvara som kan användas för att bygga hus som lagrar koldioxid, och biprodukter som kan ersätta ohållbara alternativ såsom plast.

Utveckling och ny kunskap har gett bättre förutsättningar att tillvarata markens förmåga att producera biomassa som sedan skördas effektivt och skonsamt. Åtgärderna i skogen har blivit mer detaljanpassade i ett så kallat precisionsskogsbruk. Det kombinerar en högre virkesproduktion och kolinbindning med ännu mer diversifierade skogar, vilket gynnar den biologiska mångfalden.

Eftersom ingen vet exakt vad som kommer att förväntas av skogen om 50 år är Holmens strategi att skapa skogar för handlingsfrihet – robusta och varierade – som kan möta effekter av ett förändrat klimat och samtidigt leverera en mångfald av ekosystemtjänster.”