En man står på en strand och håller i en fiskehåv.
Foto: Privat

”Jag ser tydligt hur Alaska förändras”

Som chef för organisationen Alaska Wilderness League arbetar Peter Winsor med att säkra viktiga riktlinjer som skyddar och försvarar USA:s sista stora vildmark. I jobbet ingår samarbete både med politiska kontakter i Washington DC och med Alaskas många ursprungsbefolkningar.

”VI JOBBAR MED ett tjugotal organisationer för att försöka skydda Arktis. Det viktigaste i jobbet är att bekämpa klimatförändringarna, följa hur ekosystemen här påverkas och förändras. Jag är jätteorolig för planerna på att utvinna olja och gas i Alaska som är förenat med stora miljörisker. FN:s klimatpanel IPCC pekar på att det är ohållbart och att det utsätter Alaska för stora miljörisker.

Jag är uppväxt på svenska västkusten och doktorerade i oceanografi vid Göteborgs universitet 2002. Samma år flyttade jag till USA för en postdok på Woods Hole Oceanographic Institution i Massachusetts. Där jobbade jag med arktiskfrågor i sex år innan jag flyttade vidare till Fairbanks i Alaska och startade ett större labb. Tio år senare lämnade jag min post som professor och började som direktör för Världsnaturfondens globala Arktis-avdelning. Och alldeles nyligen gick jag över till att bli chef för organisationen Alaska Wilderness League.

HELA MIN KARRIÄR BYGGER på min utbildning från Göteborgs universitet. Min bakgrund som forskare gör att jag kan använda mina kunskaper när jag argumenterar. Det är svårt att ignorera någon som verkligen vet vad den pratar om. Jag jobbar med ekosystem och kopplingar atmosfär-havförändringar. I mina nya roller som direktör för olika NGO:s har jag också varit med i klimatförhandlingar, som till exempel IPCC.”

En man sitter i en båt.
Peter Winsor bor i Fairbanks, Alaska sedan 14 år tillbaka.
Foto: Privat

JAG TILLBRINGAR NÄSTAN all min tid utomhus i vildmarken. Efter 14 år i Alaska ser jag personligen klimatförändringarna med varmare vintrar och smältande permafrost. Jag har en liten stuga här som håller på att tippa omkull på grund av permafrosten. Det är oroväckande att se det på så nära håll. Jag och min familj har anammat den hållbara livsstil som finns här uppe. Vi fiskar, jagar, samlar bär, odlar och har även bikupor. Det innebär att vi vet var maten kommer ifrån. Det är också ett ekonomiskt sätt att leva.

Den biologiska mångfalderna är väldigt viktig i Arktis. Jämfört med ett tropiskt område har vi ju mycket färre arter, men varje art spelar en viktig roll. Att tappa en art här blir ett stort slag.

DET ÄR OTROLIGT HÄRLIGT att bo häruppe i Fairbanks. Det är väldigt kallt på vintrarna och varmt på somrarna, vi har ett starkt inlandsklimat med upptill 40-50 minus på vintern och 30 plus på sommaren. På sommaren är det ljust dygnet runt och det växer så att det knakar. Nära Fairbanks har vi några av världens största vildmarksområden som otroligt viktiga för Alaska, men också för USA och världen, när det gäller att fixera koldioxid. Och vi har stora permafrostområden som är hotade. Ur klimatsynpunkt är det väldigt viktiga områden.

Det är svårt att jämföra Sverige med Alaska. Jag var i Sverige förra året, när jag fortfarande jobbade med Världsnaturfonden. Det var trevligt att prata svenska, äta gott och fika. Men södra Sverige med alla bilar och större städer kan ju inte jämföras med Alaska. Norra Sverige är däremot lite mer likt, både livsstilen och klimatet. Sverige är ett arktiskt land, det tror jag man glömmer ibland, och kommer att genomgå liknande klimatförändringar som Alaska.”

Av: Carina Eliasson